Wat werkt in taalonderwijs aan laaggeletterde jongeren?


Een project van UAntwerpen ontwikkelde twee praktijkgidsen voor taalonderwijs aan laaggeletterde jongeren. Met de meest recente wetenschappelijke inzichten die vertaald worden naar de klaspraktijk. 
De eerste praktijkgids focust op leesonderwijs, de tweede op schrijfonderwijs. Ze bevatten ook concrete lesideeën. 

Het is de bedoeling om de informatie uit beide gidsen tegelijkertijd te gebruiken. 
Dat de richtlijnen voor lezen en schrijven in twee afzonderlijke publicaties opgenomen zijn, is geen pleidooi voor het in isolatie aanleren en oefenen van beide vaardigheden. Lezen en schrijven zijn immers als twee emmers die water uit dezelfde bron halen. Het zijn interactieve en tegelijk onderling afhankelijke vaardigheden, die zowel op gemeenschappelijke onderliggende competenties als op afzonderlijke subsystemen steunen. De kennis en vaardigheden die in lezen geoefend worden kunnen dus ook van pas komen tijdens het schrijven en omgekeerd.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?

Ontdek ook