Mitose en meiose: Zelfstandig werken met studiewijzers bij biologie
Verantwoording
Bij zelfgestuurd leren moeten leerlingen in de mate van het
mogelijke zelf hun kennis construeren. Noodzakelijke ingrediënten
zijn kwaliteitsvolle sites en degelijke ondersteuning van de
leerkracht. Een basisdocument daarbij is de studiewijzer. Het is
belangrijk dat de leerlingen over de diverse vakken heen zoveel
mogelijk met een zelfde model van studiewijzers worden
geconfronteerd, zowel wat de structuur als wat de vormgeving
betreft.
Materiaalfiche
Voor biologielessen is de Nederlandse Bioplek een geschikt hulpmiddel. Vooral de
interactieve animaties zijn interessant: ze geven leerlingen de
gelegenheid belangrijke biologische processen te ontleden in
diverse stappen en ze tegelijkertijd als een continu verlopend
proces te bekijken. Dynamische processen zijn immers moeilijk weer
te geven in een gedrukte tekst. Deze animaties vormen dus een
ideale aanvulling bij de informatie in het handboek. Een pluspunt
is uiteraard ook dat alle uitleg in het Nederlands is.
Een aan het Limburgs Universitair Centrum verbonden werkgroep
ontwikkelde in de loop van het schooljaar 2004-2005 een model en
werkt dat uit in een aantal voorbeelden, meer bepaald voor de
leerstof over mitose, meiose en de celcyclus. Een studiewijzer
bevat gedetailleerde informatie over de doelstellingen van de
les(sen) en vooral richtlijnen voor de van de leerlingen verwachte
studieactiviteiten en voor de evaluatie.
In de richtlijnen is ook altijd aangegeven van welke bronnen de
leerlingen gebruik kunnen maken om de leerstof zo zelfstandig
mogelijk te verwerken. Dat kunnen internetsites zijn, door de
leerkracht ter beschikking gestelde teksten of het handboek.
Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken
- gratis lesmateriaal;
- voor alle leeftijden en vakken;
- makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.