Het versterken van de Pedagogical Content Knowledge in PAV: PCK-module voor student-leraren en leraren


Project Algemene Vakken (PAV) is een complex vak om te onderwijzen. Het is een geïntegreerd vak dat inhouden uit volgende uiteenlopende disciplines combineert:

  • Nederlands,
  • wiskunde,
  • natuurwetenschappen m.i.v. STEM,
  • burgerschap,
  • historisch en ruimtelijk bewustzijn.

Het vak vraagt een functionele invulling en het wordt aangeboden aan leerlingen in de arbeidsmarktfinaliteit. Dat alles vereist van de PAV-leraar een degelijke vakinhoudelijke, algemene pedagogisch-didactische en vakdidactische knowhow.

Dit pilootproject wil die kennis via zeven modules aanscherpen. De modules zijn tot stand gekomen op basis van bronnenonderzoek:

  • literatuur over PCK en PAV;
  • analyse van leermaterialen uit diverse leeromgevingen voor de drie graden van het secundair onderwijs in PAV;
  • bezoek bij diverse vakgroepen PAV;
  • analyse van de onderwijskundige opvattingen en praktijken over PCK van (student-)leraren en lerarenopleiders PAV

Deze bijdrage neemt (toekomstige) PAV-leraren mee in vakdidactiek PAV. Ze biedt volgende zeven modules aan voor leraren PAV: één vakdidactische PAV-module, en zes vakinhoudelijke modules, één voor elke sleutelcompetentie die in PAV betrokken kan zijn. Elk van de modules wordt geflankeerd door allerhande illustratief en oefenmateriaal.

Daarnaast bieden we ook een rubric aan, om de kwaliteit van leeromgevingen PAV in een oogopslag te evalueren, en een toolkit, die concrete handvaten biedt ter ondersteuning van het ontwerp van krachtige leeromgevingen in PAV.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?

Ontdek ook