Voluit Taal. Didactiek Nederlands voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs.


Voluit taal is een handboek didactiek Nederlands waarin wetenschappelijke inzichten over hedendaags, uitdagend en taalkrachtig onderwijs concreet vertaald worden in de praktijk aan de hand van zeven didactische principes.

Voluit Taal is het vervolg op het handboek Volop Taal. Het CTO bundelde opnieuw de krachten met andere experten in het veld. Samen met de hoofdredactie van het tijdschrift Fons stond het CTO in voor de inhoudelijke coördinatie van het boek. Zes docenten uit verschillende Vlaamse lerarenopleidingen werkten mee aan de hoofdstukken uit deel 2.

Resultaat is een handboek didactiek Nederlands met concrete handvaten om inclusief, geïntegreerd en effectief taalonderwijs Nederlands te realiseren. Dit boek is dan ook meer dan alleen een visie op taalonderwijs. Het wil iedere (toekomstige) leerkracht inspireren en prikkelen, maar ook wapenen en ondersteunen. Het is een werkinstrument voor iedere leraar en lerarenopleider (in spe) die wil inzetten op taalkrachtig onderwijs. Als vervolg op Volop Taal geeft het boek bovendien mooi aan hoe de leerlijn voor taal naadloos kan worden voortgezet na het lager onderwijs, rekening houdende met de fysieke, emotionele en cognitieve veranderingen die tieners doormaken én met hun gewijzigde interesses en leefwereld.

Deel 1 vertaalt wetenschappelijke inzichten over hedendaags, uitdagend en taalkrachtig onderwijs in zeven didactische principes, die de rode draad van het boek vormen. Die principes kan elke leraar inzetten, zowel in de lessen Nederlands als in andere vakken.
In deel 2 worden de principes uitgewerkt in praktijkverhalen en lees je hoe je ze toepast in je (taal)onderwijs. Je leest hoe ze tot stand komen in krachtig luister- en kijk-, spreek-, lees- en schrijfonderwijs, maar ook in lessen literatuur. De auteurs focussen op woordverwerving, taalbeschouwing en taal en technologie. Ook meertaligheid en taalcompetenties breed evalueren komen hier aan bod.
Deel 3 helpt je kritisch naar je eigen aanpak en naar allerlei leermiddelen te kijken, zoals met kijkwijzers voor verschillende aspecten van het taalonderwijs.

Het boek is ontstaan uit een samenwerking met docenten van verschillende Vlaamse lerarenopleidingen én met de hoofdredactie van het tijdschrift Fons. De auteurs bundelden hun didactische expertise om dit boek te schrijven. Uitgeverij OWL Press gaf het uit.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?