Voluit Taal. Didactiek Nederlands voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs.
Voluit taal is een handboek didactiek Nederlands waarin wetenschappelijke inzichten over hedendaags, uitdagend en taalkrachtig onderwijs concreet vertaald worden in de praktijk aan de hand van zeven didactische principes.
Voluit Taal is het vervolg op het handboek Volop Taal. Het CTO bundelde opnieuw de krachten met andere experten in het veld. Samen met de hoofdredactie van het tijdschrift Fons stond het CTO in voor de inhoudelijke coördinatie van het boek. Zes docenten uit verschillende Vlaamse lerarenopleidingen werkten mee aan de hoofdstukken uit deel 2.
Resultaat is een handboek didactiek Nederlands met concrete handvaten om inclusief, geïntegreerd en effectief taalonderwijs Nederlands te realiseren. Dit boek is dan ook meer dan alleen een visie op taalonderwijs. Het wil iedere (toekomstige) leerkracht inspireren en prikkelen, maar ook wapenen en ondersteunen. Het is een werkinstrument voor iedere leraar en lerarenopleider (in spe) die wil inzetten op taalkrachtig onderwijs. Als vervolg op Volop Taal geeft het boek bovendien mooi aan hoe de leerlijn voor taal naadloos kan worden voortgezet na het lager onderwijs, rekening houdende met de fysieke, emotionele en cognitieve veranderingen die tieners doormaken én met hun gewijzigde interesses en leefwereld.
Deel 1 vertaalt wetenschappelijke inzichten over hedendaags,
uitdagend en taalkrachtig onderwijs in zeven didactische principes,
die de rode draad van het boek vormen. Die principes kan elke
leraar inzetten, zowel in de lessen Nederlands als in andere
vakken.
In deel 2 worden de principes uitgewerkt in praktijkverhalen en
lees je hoe je ze toepast in je (taal)onderwijs. Je leest hoe ze
tot stand komen in krachtig luister- en kijk-, spreek-, lees- en
schrijfonderwijs, maar ook in lessen literatuur. De auteurs
focussen op woordverwerving, taalbeschouwing en taal en
technologie. Ook meertaligheid en taalcompetenties breed evalueren
komen hier aan bod.
Deel 3 helpt je kritisch naar je eigen aanpak en naar allerlei
leermiddelen te kijken, zoals met kijkwijzers voor verschillende
aspecten van het taalonderwijs.
Het boek is ontstaan uit een samenwerking met docenten van verschillende Vlaamse lerarenopleidingen én met de hoofdredactie van het tijdschrift Fons. De auteurs bundelden hun didactische expertise om dit boek te schrijven. Uitgeverij OWL Press gaf het uit.
Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken
- gratis lesmateriaal;
- voor alle leeftijden en vakken;
- makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.