-
Basisboek moderne letterkunde: Recensie
Jan Uyttendaele schreef een recensie over het Basisboek Moderne Letterkunde van Bas Jongenelen en Gerbert Faure.
ArtikelNieuwLeerkracht -
Digitale leermiddelen bij canonteksten uit de Nederlandse literatuur: Verantwoording
Dit artikel is bedoeld als verantwoording voor de leermiddelen die Jan Uyttendaele tot nu toe ontwikkelde over de literaire canon. Hij zal de lijst leermiddelen in de toekomst ook uitbreiden met nieuwe leermiddelen naar aanleiding van de …
ArtikelLeerkracht -
Boudewijn de Groot, Het Land van Maas en Waal (1966): Luisteren en lezen
Het Land van Maas en Waal is een nummer van Boudewijn de Groot met een tekst van Lennaert Nijgh. Het behoort tot de canonteksten van de Nederlandse liedkunst. Dankzij de ritmische melodie en het kleurrijke arrangement is het lied nog altijd in staat …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Bertus Aafjes, Een voetreis naar Rome (1946): Luister- en leesvaardigheid gedicht
Op 31 maart 1936 vertrok Bertus Aafjes (1914 - 1993), die toen 21 jaar oud was, met de fiets uit zijn geboortestad Amsterdam op pelgrimstocht naar Rome. Onderweg moest hij zijn fiets achterlaten en te voet verder gaan. Op 12 mei 1936 kwam hij in …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Opsomming van leermiddelenwebsites
In het kader van het DigCompEdu-model, domein digitale bronnen, is deze opsomming een hulpmiddel om onderstaande doelstellingen te bereiken.
- Je kan snel digitale leermiddelen vinden die passen bij je leerdoel en je doelgroep.
- Je kan digitale …Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
Joost van den Vondel, Lucifer: Lesidee
De dichter en toneelschrijver Joost van den Vondel (1587-1679) is een van de belangrijkste auteurs uit het Nederlandse taalgebied. Zijn tragedie Lucifer uit 1654 vertelt de spannende voorgeschiedenis van de zondeval van Adam en Eva in het Aards …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Hoe kan een academie de kwaliteit van het evaluatieproces bewaken?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de achttiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Hoe kan een academie een eigen visie op evalueren ontwikkelen?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de zeventiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Hoe kan je feedback en evaluatie van leerplandoelen doseren?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de zestiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Hoe hou je evalueren haalbaar?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de vijftiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Waarom is het zinvol dat leerlingen zichzelf leren evalueren?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de veertiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over het geven …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Hoe concreet moet feedback zijn?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de dertiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over het geven …
ArtikelLeerkracht, Directie, …