16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Devinettes: Blagues courtes
Lees eerst de vijf raadsels, kijk goed naar de bijhorende beelden en raad telkens het antwoord. Maak nadien complete zinnen aan de hand van de antwoordstukken.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Pro-Productief
Pro-Productief is een educatief spel waarbij je leert hoe belangrijk het is om te investeren in een efficiënte productieomgeving. Door de juiste keuzes te maken verhoog je niet enkel je winst maar zorg je ook voor een betere samenwerking …
Interactieve oefeningNieuwAnder -
Robocup Junior: Robotwedstrijd
Op deze website vind je informatie over de Robocup Junior-wedstrijd. Dat is een jaarlijkse robotwedstrijd voor jongeren van 8 tot 18 jaar oud.
RoboCup Junior stimuleert het uitwisselen van kennis, communicatie en teamwerk. Schoolteams bouwen en …
AankondigingLeerkracht, ICT-coördinator -
Universum: Escapegame
Help Elien de Alien naar de aarde te komen. Dit doe je door diverse raadsels en puzzels over ons heelal op te lossen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Travle: Aardrijkskundige kennis
Travle is een interactief spel waarbij je twee landen op een kaart krijgt of twee provinciën. Het is jouw taak om van de ene naar de andere te gaan. Dit doe je door de naam van een land of provincie in te typen en toe te voegen aan de kaart, …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Seterra Geography: Blinde kaart oefeningen
Met de oefeningen op deze website kan je werelddelen, landen, rivieren, hoofdsteden, rivieren op een blinde kaart inoefenen.
Na het selecteren van een kaart moet je tegen tijd aanklikken wat gevraagd wordt.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Prépositions pour indiquer le pays de provenance ou de destination: Exercices
Navigeer een vliegtuig en leer de ligging en de vertaling kennen van enkele landen in Europa en de rest van de wereld. Gebruik nadien de juiste voorzetsels om de verplaatsingen tussen twee landen correct aan te geven.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Win een codeerworkshop voor jouw klas
Op maandag 14 oktober 2024 gaat de volgende editie van het Codefestival door te Brussel.
Tussen 10 uur en 12 uur kunnen jouw leerlingen deelnemen aan het grote codehoekenwerk waarbij ze ondergedompeld worden in de wereld van het …
Aankondiging -
Animals: Dierenspelletjes in ZIM
Verschillende oefeningen in het Engels om kinderen dierennamen te leren.
- sleep de letters in de goede volgorde;
- zet het woord bij het juiste dier;
- luister naar het woord en zoek het juiste dier;
- zoek hetzelfde dier;
- enzovoort.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Jeu de révision: Digitaal bordspel - On y va ! 1
Digitaal bordspel om je leerlingen de leerstof van étape 1 en étape 2 te laten herhalen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Gaat jouw school de VIP2024-uitdaging aan?
Ontdek de VIP2024-campagne waarbij je samen met je leerlingen enkele sportieve opdrachten aangaat en zo met de hele school mee opwarmt voor de Olympische Spelen.
Doe met je school mee aan één opdracht om brons te halen. Met twee …
Aankondiging -
All Ten: Interactieve cijferpuzzel
All Ten is een wiskundige puzzel waarbij met vier gegeven cijfers alle getallen van 1 t.e.m. 10 gevormd moeten worden door gebruik te maken van +, -, x, : en haakjes. Dagelijks verschijnen vier andere cijfers.
Met deze oefening kan de volgorde …Interactieve oefeningLeerkracht