16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
'k Blijf staan: Bordspel rond nieuwe autoriteit
Het bordspel 'k Blijf staan is een educatief hulpmiddel dat is gemaakt met als doel jongeren, ouders, leraren en hulpverleners vertrouwd te maken met de principes van nieuwe autoriteit. Deze benadering legt de nadruk op een vernieuwende houding ten …
Fysiek materiaalAndere functie -
Repair Escape Game
Met de Repair Escape Game maken deelnemers op een speelse manier kennis met de circulaire economie. Door puzzels op te lossen, foutcodes te analyseren, het juiste gereedschap te gebruiken en logisch en out-of-the-box te denken, kunnen deelnemers …
Fysiek materiaal -
Gek van mezelf junior: Gesprekmethodiek
Gespreksmethodiek met vragen en dilemma's om op een laagdrempelige manier het gesprek over mentale gezondheid te starten bij kinderen en jongeren.
Wist je dat praten heel goed kan helpen? Als we vertellen wat er in ons hart en hoofd omgaat, voelen we …
Fysiek materiaal -
Vlaamse kerMOS: Ludieke milieukermis
Met deze educatieve volksspelen breng je zeven milieuthema's naar je school: water, afvalpreventie, natuur, mobiliteit, energie, klimaat en vergroening.
De deelnemers doorlopen deze modules. Hoe behendiger ze zijn, hoe meer punten ze …
Fysiek materiaal -
Finfun games: Spelboekje
Spelboekje over veilig online betalen en bankieren waarbij je je kennis kan testen.
Fysiek materiaal -
Drankenkoffer met suikerspel
De drankenkoffer bestaat uit een draaiboek en het suikerspel. Het doel van
het spel is om de kennis en vaardigheden te vergroten om bewuster voor
gezonde dranken te kiezen. De leerlingen gaan na hoeveel suiker er in de dranken zitten.Fysiek materiaal -
Boerenverstand, hoe zit de vork nu aan de steel?: Bordspel
In het kader van het Stem & Vork project ontwikkelde ILVO, i.s.m. Odisee hogeschool en Luca school of Arts een bordspel.
De bedoeling van het spel is om jongeren tussen 12 en 99 jaar te laten ervaren wat het zakelijke leven van een landbouwer …
Fysiek materiaal -
De Schoolmotivatiepuzzel: Een gesprekstool om met jongeren te werken
Elke jongere gaat wel eens door een moeilijke periode, waarin het schoolse leven niet van een leien dakje loopt. Vaak vinden ze zelf de woorden niet om aan te geven waarom het mis loopt. “Ik weet het niet”, is het standaardantwoord dat …
Fysiek materiaal -
Over de grens: Een spel over de wereld, alcohol, vriendschap, gamen en nog veel andere dingen
Deze spelmethodiek over tabak, alcohol, illegale drugs, gokken en gamen is ontwikkeld op maat van jonge asielzoekers en vluchtelingen.
Over de grens is een spel waarbij verschillende teams tegen elkaar spelen. Het taalgebruik is eenvoudig. De …
Fysiek materiaal -
BabbelArt: Bordspel en online game over kunst en cultuur
BabbelArt is een tweetalige tool om te peilen naar de culturele motivaties, drempels, talenten en interesses van een groep of klas. Zo kunnen groepsbegeleiders, vormingsmedewerkers en leerkrachten waardevolle informatie verzamelen om mee aan de …
Fysiek materiaal (4) -
Amai!: Kaartspel artificiële intelligentie
Probeer als eerste een slimme AI-oplossing te bouwen zoals een slimme koelkast, een voedingscoach of een afvalsorteerhulp. Dat doe je door de juiste kaarten te verzamelen. En let op dat je systeem niet crasht!
Het spel zit eenvoudig in elkaar met …
Fysiek materiaal -
Spelen tegen pesten
Pesten voorkomen op school hoeft geen saaie bedoening te zijn waarin de leerlingen gewoon uitleg krijgen over waarom pesten slecht is. Pak je het op een leuke en interactieve manier aan, dan krijg je iedereen mee in je verhaal.
De Aanstokerij biedt …
Fysiek materiaal (5)