16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Gek van mezelf junior: Gesprekmethodiek
Gespreksmethodiek met vragen en dilemma's om op een laagdrempelige manier het gesprek over mentale gezondheid te starten bij kinderen en jongeren.
Wist je dat praten heel goed kan helpen? Als we vertellen wat er in ons hart en hoofd omgaat, voelen we …
Fysiek materiaal -
Drankenkoffer met suikerspel
De drankenkoffer bestaat uit een draaiboek en het suikerspel. Het doel van
het spel is om de kennis en vaardigheden te vergroten om bewuster voor
gezonde dranken te kiezen. De leerlingen gaan na hoeveel suiker er in de dranken zitten.Fysiek materiaal -
De Schoolmotivatiepuzzel: Een gesprekstool om met jongeren te werken
Elke jongere gaat wel eens door een moeilijke periode, waarin het schoolse leven niet van een leien dakje loopt. Vaak vinden ze zelf de woorden niet om aan te geven waarom het mis loopt. “Ik weet het niet”, is het standaardantwoord dat …
Fysiek materiaal -
Over de grens: Een spel over de wereld, alcohol, vriendschap, gamen en nog veel andere dingen
Deze spelmethodiek over tabak, alcohol, illegale drugs, gokken en gamen is ontwikkeld op maat van jonge asielzoekers en vluchtelingen.
Over de grens is een spel waarbij verschillende teams tegen elkaar spelen. Het taalgebruik is eenvoudig. De …
Fysiek materiaal -
Spelen tegen pesten
Pesten voorkomen op school hoeft geen saaie bedoening te zijn waarin de leerlingen gewoon uitleg krijgen over waarom pesten slecht is. Pak je het op een leuke en interactieve manier aan, dan krijg je iedereen mee in je verhaal.
De Aanstokerij biedt …
Fysiek materiaal (5) -
Wel in je vel: Spel rond mentaal welbevinden
Het wel in je vel-spel sluit aan bij de les Wel in je vel uit het lespakket van de geluksdriehoek.
Dit spel gaat over mentaal welbevinden. De leerlingen ontdekken hoe je kunt inspelen op lastige situaties. Ze leren zo bewust na te denken hoe je geluk …
Fysiek materiaal -
Zet je tanden in Happy Snacks
Gezond Leven serveert Happy Snacks! Heeft jouw klas de smaak van geluk te pakken? Bouw samen aan jullie mentaal welbevinden met kleine geluksinterventies en maak een groot verschil.
Bestel jouw Happy Snacks-doos >
Happy Snacks is dé toolkit …
Fysiek materiaal (3) -
Gevoels- en behoeftekaarten: Kaartspel rond verbindende communicatie
Dr. Marshall B. Rosenberg startte met zijn theorie van geweldloze communicatie een nieuwe kijk op communiceren. Intussen is de term verbindend communiceren meer van toepassing, maar de principes blijven grotendeels dezelfde.
Waardeer jezelf en …
Fysiek materiaal (4) -
Kikkerbecool: Bordspel om sociale vaardigheden te oefenen
Kikkerbecool is een spannend bordspel waarbij de spelers met elkaar in discussie gaan over verschillende vaardigheden:
- sociale vaardigheden,
- goede manieren,
- opkomen voor jezelf,
- omgaan met pesten en plagen.
Terwijl de kinderen op een …
Fysiek materiaal (3) -
Is dat RAAR?: Bordspel rond mentaal welzijn, beperkingen en diversiteit
Mentale kwetsbaarheid en beperkingen zijn thema's die niet makkelijk bespreekbaar gemaakt worden, en waar stigmatiserend op gereageerd kan worden. Het eigenwijze bordspel Is dat RAAR? helpt deze barrières doorbreken. …
Fysiek materiaal (3) -
JAC: Vormingsmateriaal ontlenen
Voor professionals die zelf aan de slag willen gaan met het thema relaties en seksualiteit in een groep of individuele begeleiding, kan men ook bij ons terecht om gratis vormingsmateriaal te ontlenen. Indien gewenst bieden wij consult aan ter …
Fysiek materiaal -
So What?! The Gayme
So What?! the Gayme is gemaakt om met een groep jongeren heel laagdrempelig te praten over gender en seksualiteit. Verdeeld over veertig kaarten in vier categorieën. De kaarten gaan over grenzen, jongens/meisjes, omgeving en relaties. …
Fysiek materiaal (3)