16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Feesten en rituelen: Cluedo
In deze Cluedo is ditmaal niemand vermoord maar komen feesten en rituelen in verschillende levensbeschouwingen aan bod.
De opdracht is simpel: de leerlingen moeten zoveel mogelijk tips verzamelen om erachter te komen op welk feest ze zijn …
Fysiek materiaal -
Is dat RAAR?: Bordspel rond mentaal welzijn, beperkingen en diversiteit
Mentale kwetsbaarheid en beperkingen zijn thema's die niet makkelijk bespreekbaar gemaakt worden, en waar stigmatiserend op gereageerd kan worden. Het eigenwijze bordspel Is dat RAAR? helpt deze barrières doorbreken. …
Fysiek materiaal (3) -
So What?! The Gayme
So What?! the Gayme is gemaakt om met een groep jongeren heel laagdrempelig te praten over gender en seksualiteit. Verdeeld over veertig kaarten in vier categorieën. De kaarten gaan over grenzen, jongens/meisjes, omgeving en relaties. …
Fysiek materiaal (3) -
Codenames: Uitbreiding België
Met toestemming van de uitgevers heeft Level21 uitbreidingsdecks gemaakt van tweehonderd woorden. Deze themaset kan je gebruiken bij het originele spel om extra in te zetten op kennis en woordenschat i.v.m. België:
- autostrades; …
Fysiek materiaal (6) -
Weg uit dat web: Speldoos
Met het spel Weg uit dat web brengen we het thema armoede binnen in de klas. het zorgt ervoor dat leerlingen zich bewust worden van wat armoede betekent en hoe armoede tot sociale uitsluiting kan leiden. Want een leerling die leeft in een kansarm …
Fysiek materiaal -
Bonding Beyond Borders: Spelvorm
Bonding Beyond Borders is een spel dat verhalen van mensen vertelt. Via verhalen brengen we de leerlingen in aanraking met verschillende thema’s zoals armoede, terrorisme, vluchtelingen, religies, gendergelijkheid, taal in context en diverse …
Fysiek materiaal