16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Ya: Eenmalig gratis kwartaaltijdschrift voor de haiku
Ya is een nieuw kwartaaltijdschrift voor haiku (en senryu en haibun) voor het Nederlandse taalgebied en verschijnt vier keer per jaar op A5-formaat volgens de cyclus van de seizoenen: maart, juni, september en december. In ya wil men vooral het …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Digitale activiteiten in het STEM-onderwijs: Taccle 2
TACCLE2 is een gids waarmee je je lessen kan verrijken en leren in je klas kan bevorderen. Het boek bevat zo’n honderd ICT-ideeën die zowel in wiskunde, wetenschappen en techniek kunnen worden gebruikt. Naast gedetailleerde …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Ander -
Une classe extraordinaire: Nos actions remarquables, au passé composé
Deze bijdrage bevat drie elementen: de opdracht, het eindresultaat als downloadbare powerpoint en de online bladerbare versie.
De leerlingen moesten elk twee slides maken: eentje met een waargebeurd feit, eentje met een fictieve, veelal …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Pedagogisch begeleider, Ander -
Onzichtbaar: Online meertalig prentenboek
In het gratis online prentenboek Onzichtbaar, gepubliceerd in het Latijn en in nog 25 andere talen, wordt de dood van kinderen voor kinderen bespreekbaar gemaakt.
Het prentenboek is het resultaat van een samenwerking van Marijn Brouckaert en een …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Interactieve borden, de basis: Boek
In dit boek wordt de basis behandeld van het werken met een interactief bord. Er is vooral aandacht voor het ActivBoard en het SMART Board.
Vaak wordt een interactief bord als een presentatietool gebruikt. In dit boek wordt beschreven hoe je het bord …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Systeembeheerder