16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
Deze video demonstreert aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe het STEMOOV-model effectief kan worden toegepast in een lessituatie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Scientix TV
Op Scientix TV word je op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen in STEM met boeiende wetenschappelijke experimenten en interviews met onderwijsbeleidsmakers. Ontdek via deze YouTube-playlist de laatste nieuwtjes van STEM-onderwijs.
Video -
Erfgoed: Audiovisueel materiaal voor secundair onderwijs
Wil je aan de slag met audiovisueel materiaal voor erfgoedlessen? Op Archief voor onderwijs vind je inspiratie rond erfgoed en STEM, erfgoed en Nederlands, erfgoed en burgerschap, erfgoed en historisch bewustzijn, iedereen erfgoedt & …
Video -
Weetje van de week: Videopodcast
Playlist over het Weetje van de Week: actuele, wetenschappelijk weetjes in de vorm van een videopodcast. Elke week op vrijdag komt er een nieuwe podcast online.
VideoLeerkracht -
Binnenluchtkwaliteit: Meten en verbeteren
Je binnenluchtkwaliteit meten en verbeteren zijn de basis voor een gezond binnenmilieu en binnenklimaat. Een ongezond binnenmilieu kan gezondheidsklachten zoals luchtwegklachten, allergieën, irritatie van neus- en keelslijmvlies, vermoeidheid …
VideoOrganisatie, firma, vzw -
STEM integreren
In dit filmpje van ca. negentien minuten legt de pedagogische begeleidingsdienst van het GO! uit hoe je optimaal STEM integreert in het secundair onderwijs.
Vragen die worden beantwoord:
- Op welke manier komt STEM aan bod in het curriculum na de …
VideoLeerkracht -
Wetenschappelijk erfgoed in het Gents Universiteitsmuseum
Wat doet een wetenschapper precies? Mag een onderzoeker twijfelen, falen of creatief zijn? Op welke uitdagingen botst de wetenschapper? En welke impact heeft onderzoek op onze samenleving? Via deze EDUbox leer je het GUM - Gents …
Video -
Duurzamer met plastics en kunststoffen
Plastics. Veel zaken die wij ‘plastiek’ noemen, vallen onder de noemer van ‘kunststoffen’ en zonder probleem kunnen we wel honderd toepassingen van kunststoffen opsommen. We hebben het over plastic verpakking, maar het gaat …
VideoOrganisatie, firma, vzw -
Koolstofdioxide: Hoe gaan we de opwarming van de aarde tegen?
Koolstofdioxide… De lucht zit er vol van en gelukkig maar. Want CO₂ zorgt ervoor dat de warmte van de zon vastgehouden wordt. CO₂ is, op zich, best ok. Maar trop is teveel. CO₂ is een broeikasgas en het teveel aan …
Video -
Aardwarmte: Mogelijkheden als energiebron
Wist je dat aardwarmte multifunctioneel is? Als de temperatuur van het ondergrondse water hoog genoeg is, kunnen we elektriciteit opwekken en gebouwen verwarmen: handig!
VideoOrganisatie, firma, vzw -
Klimrek: Klimaattraject voor landbouwers
Ook landbouwers willen ecologisch werken. Maar dat moet economisch haalbaar zijn. Daarom zijn er nu projecten die de landbouwers helpen. Klimrek is een voorbeeld van een project dat veehouders en aardappeltelers helpt om goede klimaatmaatregelen …
Video -
CrashCourse: YouTubekanaal
CrashCourse is een Engelstalig YouTubekanaal met een schat aan educatieve en informatieve afspeellijsten over o.a.:
- anatomie en fysiologie,
- geschiedenis,
- biologie,
- psychologie,
- ...
VideoStudent (niet lerarenopleiding)