16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
Deze video demonstreert aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe het STEMOOV-model effectief kan worden toegepast in een lessituatie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Nederlands leren: Aflevering ResearchED Nederland
Podcast over Nederlands aanleren in een aflevering van ResearchED Nederland. In deze aflevering komen vooral taal en lezen aan bod.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Samenwerken voor Congolese grond: Campagneclip 2024
De Congolese wetgeving maakt het voor boeren moeilijk om land te verwerven en te behouden. Ontdek hoe familiale boeren door samen te werken oplossingen bedenken.
Video -
Wivine in Congo: Campagneclip 2024
Deze video biedt kinderen een kijkje in het leven van Wivine uit Congo. Ontdek hoe haar familie eruit ziet, hoe ze haar dag doorbrengt, wat haar passies zijn, en waar ze van droomt.
Video -
Politieke partijen
In deze video leren leerlingen over het politieke spectrum in de Vlaamse politiek, over de verschillende partijen en hun standpunten, en over de verschillende manieren om te kijken naar links en rechts. Ze leren wat het cordon sanitaire inhoudt en …
Video (10)Leerkracht -
Israël en Palestina: Ontstaan conflict
Tijdens recente belangrijke islamitische, joodse en christelijke feestdagen laaiden de spanningen opnieuw op tussen Israël en Palestina. Hoe is het conflict ooit ontstaan? Midden-oosten deskundige Maurits Berger, Universiteit Leiden neemt je …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Kinderrechten in de digitale wereld
Toen het Kinderrechtenverdrag opgesteld werd in 1989 zag de wereld er anders uit dan vandaag. De digitale wereld maakte nog geen deel uit van onze leefwereld. Wanneer de digitale wereld meer vorm begon te krijgen, en de impact op kinderen en …
Video -
Spirograaf: Pi-dag
Elke rotatie komt bijvoorbeeld overeen met de diameter van een tandwiel maal pi.
In dit filmpje wordt dit principe uitgevoerd aan de hand van een tekening.
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Word geen geldezel: Sensibiliseringsvideo
Een geldezel stelt zijn rekening of bankkaart ter beschikking van criminelen, die het geld witwassen door het te versluizen tussen verschillende rekeningen. Dit sensibiliseringsfilmpje wil jongeren wijzen op de gevaren wijzen.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Erfgoed: Audiovisueel materiaal voor secundair onderwijs
Wil je aan de slag met audiovisueel materiaal voor erfgoedlessen? Op Archief voor onderwijs vind je inspiratie rond erfgoed en STEM, erfgoed en Nederlands, erfgoed en burgerschap, erfgoed en historisch bewustzijn, iedereen erfgoedt & …
Video -
Kringwinkel WEB: Ongebruikte elektroapparaten
Alle Belgen samen hebben 50 miljoen ongebruikte elektroapparaten in huis. Die moeten we dringend reactiveren. Je kan ze een tweede leven geven en er iemand anders een plezier mee doen. Hoe? Door ze weg te schenken aan een kringloopwinkel. Wat doet …
Video -
Meertaligheid op school, een troef?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over meertaligheid, samen met meer context en concrete lestips. Meertaligheid is een troef. Er bestaat veel controverse rond het al dan niet toestaan van meertaligheid op school, maar deze …
Video