16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Welke stappen kan je ondernemen als leerlingen donkere gedachten hebben?
Wat hebben de vier poten van een stoel te maken met het verschil tussen somberheid en depressie? Je hoort het van klinisch psycholoog Saartje Moens. Zij ziet in jou als Sidekick Sam de perfecte observator om de eerste signalen van donkere …
Video -
Teaching for Tomorrow, Teachers' Success in the Digital Age: Webinar
Opname van een door European Schoolnet georganiseerde webinar waarin verschillende partners het hebben over de vraag: 'Hoe bereid je studenten voor op jobs die nog niet bestaan?'
Dit is een vraag waarmee veel leraren in de 21e eeuw …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Veerkracht en weerbaarheid: Good Practice
Applaus, het doet wat met een mens. Maar wat als je vaker botst op vooroordelen dan op handgeklap? Dan is er K-Boem, de djembégroep van de Sint-Elisabethschool. De groep is niet alleen een uitlaatklep voor kinderen met gedrags- en …
Video -
Codefestival 2023: Aftermovie
Op maandag 9 oktober organiseerde het Kenniscentrum een nieuwe editie van het Codefestival. Het was opnieuw een dag vol boeiende sprekers en leerrijke workshops voor leraren én leerlingen. Het Codefestival komt tot stand in samenwerking met …
Video -
dynamoPROJECT: Praktijkvoorbeeld
In dit filmpje worden drie praktijkvoorbeelden getoond met getuigenissen van leerkrachten, leerlingen en experts over de meerwaarde om via dynamoPROJECT met een kunstenaar aan de slag te gaan in de klas. De mogelijkheden zijn eindeloos: Schakel …
Video -
Augmented reality in het buitengewoon onderwijs
In BuSO Hoge Kouter in Kortrijk werken leerlingen in het atelier met twee toestellen voor augmented reality. Met behulp van deze systemen krijgen leerlingen die het wat moeilijker hebben ook de kans om een taak van A tot Z prima af te …
Video (3)Leerkracht -
Kies voor Latijn!
Waarom voor Latijn kiezen? In minder dan twee minuten kom je te weten wat het vak Latijn inhoudt en wat de talrijke voordelen zijn!
2.12.0.0 2.12.0.0 2.12.0.0Video (3)Leerkracht -
Virtual Reality in TA Keerbergen
Een goed praktijkvoorbeeld van TA Keerbergen waar meerdere leerlingen tegelijk kunnen werken in Virtual Reality. Meer informatie in het filmpje rond de aanpak en de voordelen van hun werkwijze.
VideoLeerkracht -
Sketchnoting: Tekenen met mindmaps en visuals
Sketchnoting helpt leerlingen om beter te onthouden. Sketchnoting, ook wel visueel notetaking genoemd, is het creatieve en grafische proces waarmee een individu zijn gedachten kan vastleggen met behulp van illustraties, symbolen, structuren en …
VideoLeerkracht, Administratief personeel, … -
Zes bouwstenen van een kwalitatieve leesomgeving
Iedereen Leest coördineerde van maart 2019 tot januari 2020 het traject Maak van je school een inspirerende leesomgeving. In dit filmpje zie je hoe de deelnemende scholen tijdens de slotdag terugblikken op het traject.
Video -
Microsoft Teams: Externen uitnodigen in vergadering
Deze video toont je hoe je in Microsoft Teams externen uitnodigt in een videoconferentie.
Video (3)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Onderzoek over een divers boekenaanbod op school: Scriptieprijs Leesbevordering
De Nederlandse Sharité Severina (Universiteit van Amsterdam) ging in haar masterscriptie na hoe goed kinderen zich in het aanbod kinderliteratuur in Amsterdamse basisscholen konden herkennen. Met haar scriptie haalde ze een eervolle …
Video