16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Le petit Nicolas: Webquest
Webquest met veel oefeningen om de vaardigheden lezen en luisteren te oefenen. De Webquest gaat over de verschillende uitgaven van Le Petit Nicolas: het boekje, de twee films en de animatiereeks op Youtube.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le Bled à 20 minutes de Paris: Compréhension orale
Video met verwerkingsvragen over twee mannen die een Noord-Afrikaanse winkel en restaurant bezoeken.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Carla, employée sur une aire d’autoroute durant l’été: Compréhension orale
Video met verwerkingsvragen over de studentenjob van Carla in een tankstation langs de autostrade.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le quotidien de Sofia: Compréhension orale
Video met verwerkingsvragen over het leven van Sofia, een studente zonder armen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
La routine matinale de François: Luisteroefening - Coup de Cœur 2
Luisteroefening bij een video waarin François vertelt over zijn ochtendroutine. Deze opdracht is een aanvulling bij dossier 2 uit de methode.
Bron: La routine du matin: Luistertest bij video door Sabine Leuwers
Interactieve oefeningLeerkracht -
Mystère dans les dunes: Compréhension orale - Nouveau Quartier libre 2
Bookwidget over het verhaal Mystère dans les dunes. Deze widget bevat zowel oefeningen als de luisterfragmenten zelf, opgesplitst in 8 delen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le Petit Poulet: Leesopdracht
Verwerkingsvragen bij het verhaal van Le Petit Poulet van The Fable Cottage. De leerlingen kunnen het verhaal zelf lezen of het ook beluisteren via de video.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Un-Dough!: Google Arts & Culture Experiments
Generatieve AI heeft de wereld veranderd in kleurrijk deeg! Hoeveel culturele monumenten kun jij ontdekken?
Het experiment maakt gebruik van Google AI om monumenten in plasticine-stijl te maken. Een diepte- en opvallendheidsmodel wordt gebruikt om het …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
8 Rue de l'humanité: Opdracht bij de film
Verwerkingsopdracht die je kan laten maken na het bekijken van de film 8 Rue de l'humanité. De film speelt zich af in een appartementsgebouw in Parijs tijdens de pandemie waar bewoners zich moeten aanpassen aan hun nieuwe leven en aan elkaar.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Imperator Camillus et magister Faleriorum: Oefeningen bij de leestekst - Pegasus novus 1
In deze oefening kunnen de leerlingen oefenen op de naamvallen en functies. Ze doen dit op basis van het eerste deel van de tekst Imperator Camillus et magister Faleriorum uit caput 4.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Zetos en Amfioon: Vragen bij de leestekst
Leestekst die aansluit na μῦθος 3. In de tekst wordt alle geziene grammatica getoetst. Het verhaal gaat over Zetos en Amfioon uit de Thebaanse verhalencyclus.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Les sports et les hobbys: Exercices de vocabulaire
Oefeningen met uitbreidingswoordenschat over het thema sporten en hobby's.
Interactieve oefeningLeerkracht