16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Radio Raccoons: Podcastreeks over technologie en innovatie
Radio Raccoons is een Vlaamse podcastreeks over technologie en innovatie. In de rubriek tech scoops gaat het over het meest recente en spraakmakende nieuws uit de technologiesector. Daarnaast ontleden ze steeds een technologietopic en laten …
AudioLeerkracht, ICT-coördinator -
Waarom heeft ons lichaam dagelijks vers water nodig?: Podcast
Drink voldoende water. Het is zowat het vaakst herhaalde voedingsadvies, zeker in de zomer. Waarom eigenlijk? Bio-ingenieur en voedingsexperte Elke Godden (Universiteit Antwerpen) geeft antwoord in de podcast van Eos Wetenschap.
Je komt meer te weten …
Audio -
Natuur en bos: Podcast Zwam FM
Je vindt op de website van Agentschap natuur en bos o.a. de podcast Zwam FM voor de week van het bos.
In deze prettig gestoorde boscast (euh podcast) nemen DJ Wickedi Wolf en zijn assistente Myriam Muis je drie afleveringen lang op sleeptouw. Ze …
AudioLeerkracht -
Waarom? Daarom!: Podcast
Waarom is de lucht blauw? Waarom kunnen schepen drijven? Waarom spreken we niet allemaal dezelfde taal? Alle kinderen gaan door een waarom-fase.
Beluister de antwoorden op vele waarom-vragen in de podcast met Lieven Scheire.
Audio (7)Leerkracht -
Leerlingen met dyscalculie: Podcast met Annemie Desoete
Wat is dyscalculie en hoe kunnen leerkrachten hun leerlingen met dyscalculie ondersteunen?
Eva en Elisabeth interviewden Annemie Desoete en maakten een podcast over dyscalculie.
Annemie geeft ook mee hoe we onze (school)omgeving kunnen …
Audio (7)Leerkracht -
NRC Onbehaarde Apen: Wetenschapspodcast
Onbehaarde Apen is de wekelijkse wetenschapspodcast van NRC. Lucas Brouwers, Hendrik Spiering en Gemma Venhuizen bespreken kleine ontdekkingen, wilde theorieën, wereldschokkende inzichten en alles wat daar tussenin zit.
AudioLeerkracht -
Genderbewuste grondhouding: Podcast
In deze aflevering gaan Kato Luyckx en Eva Dierickx in op het belang van een genderbewuste grondhouding, opdat kinderen een studiekeuze bepalen op basis van talenten en interesses, meer dan op basis van vooroordelen en bias. …
Audio -
Genderbewust onderwijs: Representatie van meisjes/vrouwen in STEM
Podcast gemaakt door Eva Dierickx en Kato Luyckx in kader van het ESF-project girls and technology (meer informatie: girls and technology).
In deze aflevering wordt ingegaan op beeldvorming.
Audio