16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Zwammen: Cursus
Deze cursus over zwammen laat je leerlingen kennismaken met het toepassingen, levenscyclus en de opbouw van zwammen. Naast een theoretische uitleg omvat dit leermiddel ook twee leerlingproeven, waarbij je studenten sporenafdrukken maken en de …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Snijsjabloon voor pinguïn: STL-file
Deze stl-file print een sjabloon waarmee men afbeeldingen op een karton (bij voorkeur <2mm dikte) kan overbrengen.
Indien deze vormen dan uitgeknipt, gestapeld en vastgelijmd worden bekomt men (met enige verbeelding) een pinguïn in …Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Zonnecrème engineeren: STEM-project
Ieder jaar wordt bij duizenden mensen in België huidkanker vastgesteld, een zorgwekkende realiteit die ons eraan herinnert hoe belangrijk het is om ons te beschermen tegen de schadelijke effecten van de zon. Zonlicht kan ook leiden tot …
Downloadbaar lesmateriaal -
Reis naar de maan: Augmented reality
Betrek leerlingen bij de les door middel van beweging en fysiek onderzoek.
Gebruik Apollo’s Moon Shot AR om meer te weten te komen over de wetenschappelijke en historische mijlpalen van de Apollo 11-missie via boeiende AR-ervaringen en …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
VOKA Pathology 3D: Anatomie van het menselijk lichaam via AR
Deze applicatie biedt je een 3D-atlas van de menselijke anatomie. Via gedetailleerde beelden krijg je inzicht in de binnen- en buitenkant van verschillende anatomische structuren bij de mens.
Het is mogelijk in- en uit te zoomen op de 3D-modellen, …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Wereldwaterdag@school 2024: Educatief pakket
In het kader van Wereldwaterdag@school op 22 maart 2024 ontwikkelde Goodplanet en Join For Water het educatieve project: 'Wip een tegel en laat het doordringen'
Ga met je klas aan de slag met het wateronderzoek. Onderzoek de speelplaats door een …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
VR-KUUB: VR-game communicatievaardigheden
VR-KUUB is een vakoverschrijdende VR-game die communicatievaardigheden van leerlingen traint. Een leerling zit in de virtuele omgeving en krijgt opdrachten die niet alleen op te lossen zijn. Mits goede communicatie kunnen de medeleerlingen helpen. …
App of software -
Verkoopfactuur: Voorbeeld in Excel
Volledig uitgewerkte factuur in Excel, inclusief formules, die als voorbeeld kan gebruikt worden bij het inoefenen van de verschillende opties bij verkoopfacturen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Meten stroomkring: Instructiekaarten
Deze instructiekaarten kan je gebruiken voor het aanleren van meetvaardigheden met de multimeter, waarbij spanning, stroomsterkte en weerstand worden behandeld. Elke kaart is handig uitgerust met een QR-code die je doorstuurt tot korte …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Student (lerarenopleiding) -
High five: STEM-project
Je leerlingen onderzoeken de werking van hun eigen hand. Nadien maken ze een prototype van een grijphand. Tijdens de eindopdracht maken ze met behulp van LEGO Spike Prime een mechanische hand om afval op te ruimen.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Spaghettibrug: STEM-project
Je leerlingen bestuderen hoe een brug gebouwd wordt en welke vormen een brug heeft. Na het maken van een schets construeren je studenten hun brug met behulp van spaghetti en lijm. Tenslotte testen ze de sterkte van hun bouwwerk.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Zelfrijdende duurzame auto: STEM-project
Tijdens dit STEM-project creëren je leerlingen een zelfrijdende auto. Tevens is deze auto duurzaam, want het voertuig heeft geen verbrandingsmotor. Doorheen dit project leren je studenten de fases van het technisch proces kennen en een …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator