16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Reis naar de maan: Augmented reality
Betrek leerlingen bij de les door middel van beweging en fysiek onderzoek.
Gebruik Apollo’s Moon Shot AR om meer te weten te komen over de wetenschappelijke en historische mijlpalen van de Apollo 11-missie via boeiende AR-ervaringen en …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
VOKA Pathology 3D: Anatomie van het menselijk lichaam via AR
Deze applicatie biedt je een 3D-atlas van de menselijke anatomie. Via gedetailleerde beelden krijg je inzicht in de binnen- en buitenkant van verschillende anatomische structuren bij de mens.
Het is mogelijk in- en uit te zoomen op de 3D-modellen, …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Virtueel museum van Vlaanderen: Website
Erfgoed verbindt je met geschiedenis en cultuur. Gebouwen of de sporen ervan, ambachten, feesten en tradities, kunst- en gebruiksvoorwerpen, manuscripten, documenten, films en foto’s, al het erfgoed dat getuigt van de geschiedenis en cultuur …
App of softwareLeerkracht -
National Geographic Explore VR: Machu Picchu en Antarctica
Ontdek met Meta Quest Antarctica en Machu Picchu in virtual reality.
App of softwareLeerkracht -
Space Explorers: Ontdek het ISS in virtual reality
Met Space Explorers volg je de ruimtevaarders in het ISS-station. The ISS Experience is een epische vierdelige meeslepende serie die je uitnodigt om met acht astronauten mee te gaan op missie aan boord van het internationale ruimtestation ISS. De ISS …
App of softwareLeerkracht -
Mondly VR: Talen oefenen in virtual reality
Reis de wereld rond en leer nieuwe talen. Mondly VR is een taaltoepassing die je toelaat om via een chatbot en spraakherkenning vreemde talen aan te leren. Oefen meer dan dertig talen met je Oculus Quest, of andere VR-headset, in virtual reality. Je …
App of softwareLeerkracht -
Froggipedia: Bestudeer de kikker
Froggipedia is een AR-app voor iOS die helpt bij het verkennen en ontdekken van de levenscyclus en anatomie van de kikker. De app helpt de levenscyclus van een kikker te observeren en de structuur van de verschillende orgaansystemen te ontleden …
App of softwareLeerkracht -
Ocean Rift: Watersafaripark in virtual reality
Een watersafaripark in Virtual Reality: ga onder water en ontdek dolfijnen, haaien, schildpadden, zeeslangen, walvissen enz... Ook prehistorische dieren zijn aanwezig. Je kan vrijuit 'zwemmen' en meer leren over de verschillende leefgebieden …
App of softwareLeerkracht -
Colosseum: Geleide wandeling in VR
Bezoek het Colosseum, een geleide (Engelstalige) rondleiding neemt je mee doorheen de opbouw en het verval. Je ontmoet gladiatoren en kan in detail de romaanse architectuur leren kennen.
App of softwareLeerkracht -
Nuri VR: Coding in virtual reality
Nuri VR-Coding is een eenvoudig educatief spel dat zich afspeelt in een virtuele ruimte waar je via speurtochten de basis van coderen en programmeren onder de knie krijgt.
Spelers leren de basisbegrippen over coderen kennen in virtual …
App of softwareLeerkracht -
Short Circuit Virtual Reality
Elektrische circuits oefenen in Virtual Reality. Deze applicatie was reeds gratis verkrijgbaar via Steam, nu is ze hier ook te downloaden in het Nederlands. Met dank aan de makers: Stefan Bauwens en Cindy Ho en met dank aan VTI …
App of softwareLeerkracht -
Big Bang AR: Het verhaal van ons universum
Bing Bang AR app laat je de hele kosmetische ontwikkeling in augmented reality beleven. Elke fase wordt versneld nagespeeld en geeft bij elke fase van uitleg.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator