16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Zelfgestuurd leren: ZeG-box
Wat is zelfgestuurd leren?
Hoe kan je zelfgestuurd leren stimuleren?
Meer informatie vind je op de site van UCLL over de ZeG-box.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Aan de slag met Quizlet
Quizlet is een leuke en eenvoudige manier om woordenschat, grammatica of feitenkennis te oefenen. Als docent (of leerling!) ontwerp je supersnel een serie vragen, maak je een klas aan en voeg je jouw leerlingen toe. Zo kunnen zij op hun mobiel, …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Ideeënfabriek natuurwetenschappen: STEM-project
Hoe kan je wetenschappelijke basisbegrippen efficiënter aanleren? Ideeënfabriek probeert hieraan tegemoet te komen door meer nadruk te leggen op de talige conceptvorming in wetenschapsvakken, waar doorgaans de concepten slechts uit …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Scientist@School: STEM-project
Organiseer een workshop in de klas onder begeleiding van een wetenschapper, of laat een wetenschapper een les geven of over haar/zijn onderzoek vertellen.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Onderzoek in Beweging: STEM-project
Wek interesse op voor de concrete praktijk van onderzoek bij leerlingen en toekomstige leerkrachten.
Downloadbaar lesmateriaal