16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Winkelvormen en verkoop: Studiewijzers - Lift 2
Studiewijzers bij de methode voor:
- Thema 2 level 5: Welke winkelvormen en branches bestaan er in de retail? en
- Thema 2 level 7: Is een job als verkoop-, onthaal-, of magazijnmedewerker iets voor jou?
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
De truken van de tabaksindustrie: Didactisch pakket
Wie haalt het meeste voordeel uit rokende jongeren? Dat is de tabaksindustrie. Als ze jongeren aan het roken krijgen, hebben ze consumenten voor het leven. De voorbije eeuw deden ze er dan ook alles aan om kinderen en jongeren hun rookwaar aan te …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
De invloed van reclame op roken: Lesidee
Het imago van de roker is doorheen de jaren veel veranderd. Waar roken vroeger stoer en zelfs sexy was, is roken tegenwoordig stom en zelfs marginaal. Reclame - en het reclameverbod - vormde mee het imago van de roker.
In deze les leren …
Downloadbaar lesmateriaal (11) -
Materialenbeheer en circulaire economie: Educatief materiaal
Op het Pearltreesplatform van Vlaanderen Circulair en OVAM vind je heel wat inspiratie, educatief materiaal, lespakketten en informatie om aan de slag te gaan in de les. Op het platform kun je zoeken op thema, doelgroep (educatie apart) of het …
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Invloed van de omgeving op wat we eten: Inspiratiebundel
Wat eten de leerlingen op school? Iets waar ze zin in hebben? Of iets waar ze zin in hebben gekregen door het ergens te zien? Ja, ook de omgeving heeft een grote invloed op wat je (niet) eet. Hoe je adolescenten motiveert en stimuleert om de …
Downloadbaar lesmateriaal (34)