16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Een borduurwerk maken op een tas: Stappenlan
Aan de hand van deze werkfiche, gemaakt in Canva, borduren de leerlingen zelf een borduurwerk op een tas. In het stappenplan wordt ook dieper ingegaan op de geschiedenis van het borduren.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
De impact van de kledingindustrie op het klimaat en milieu: Lespakket
Wist je dat de mode-industrie verantwoordelijk is voor 10% van de broeikasgassen die worden uitgestoten door de mens?
Hoe komt het nu dat deze industrie zo nefast is voor het klimaat en het milieu? En waarom is er zoveel water nodig om …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Geknoopt kussen: Stappenplan
De leerlingen volgen een stappenplan en maken een knoopkussen in twee verschillende kleuren fleece. De naaimachine wordt heel even gebruikt om het binnenste vierkant te stikken. De leerlingen knippen nauwkeurig en evenwijdig de linten en …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Tie-dye T-shirt: Stappenplan
Leerlingen maken aan de hand van een stappenplan een tie-dye T-shirt. Ze maken gebruik van de draaitechniek vastgezet met elastiek. Bewerken de T-shirt met bleekwater. Leerlingen experimenteren met verschillende methodes en verschillende kleuren …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Wie ben ik?: Knutselidee
Knutselopdracht bij het thema: wie ben ik.
De leerlingen maken een leuke foto van zichzelf van wie ze zijn. Je kan een link leggen naar uiterlijk, hobby, karakter... Deze foto wordt afgedrukt op transferpapier. Vervolgens opgestreken op stof en …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Walk with Amal: Educatief pakket en handleiding
Met het educatief pakket rond Walk with Amal en de bijhorende handleiding voor leerkrachten kan je aan de slag rond de komst van Amal.
In oktober verschijnt Kleine Amal - een reuzenpop die een Syrisch vluchtelingenmeisje verpersoonlijkt - in …Downloadbaar lesmateriaal (62)Organisatie, firma, vzw -
Mondmaskers maken: Stappenplan
Mondmasker gemaakt in dubbele katoenen stof met filter ter bescherming of het voorkomen besmetting coronavirus.
Het masker is wasbaar op 90°. Elastiek kan je aanpassen.
Dit voorbeeld werd gemaakt voor een volwassen vrouw.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Valentijnskaarten: Stappenplan
Leerlingen maken zelf drie verschillende wenskaarten voor Valentijn met drie verschillende technieken aan de hand van een stappenplan met foto's en tekst.
De leerlingen evalueren zelf hun wenskaarten en noteren wat ze van het project vonden.
Downloadbaar lesmateriaal (33)Leerkracht -
Yper Museum: Leidraad
Leidraad voor leerkrachten die zonder gids het Yper Museum bezoeken.
Downloadbaar lesmateriaal