16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
EDUbox Ruimtelijk bewustzijn: Educatief materiaal
We willen allemaal ons leven doorbrengen op plaatsen waar we ons goed voelen. Kan dat nog, nu er in Vlaanderen steeds minder open, onbebouwde ruimte is? Bovendien beginnen we steeds vaker de gevolgen te ondervinden van de slechte ruimtelijke …
Downloadbaar lesmateriaal -
Repair café: Hersteller voor de klas
Tips om met je klas op bezoek te gaan bij een Repair Café of een professionele hersteller in de buurt. Of om eventueel een hersteller uit te nodigen in de klas.
Tijdens zo’n bezoek of klasgesprek ontdekken leerlingen wat vrijwillige …
Downloadbaar lesmateriaal -
Hout: Excursiebundel Houtlab
Excursiebundel bij bezoek aan het HoutLab van Plantentuin Meise.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Preventieadviseur -
Bouwen van een brug: Leerlingenbundel
Leerlingenbundel te gebruiken als leidraad voor het bouwen van een brug uit karton waar één van de leerlingen op kan gaan staan.
Downloadbaar lesmateriaal (43)Leerkracht -
Ruimtelijke ordening in Vlaanderen: Groepsopdrachten
Project over ruimtelijke ordening en ruimtelijk beleid in Vlaanderen. Het omvat zes groepsopdrachten waarbij de leerlingen alles te weten komen over verschillende woonvormen, de open ruimte in Vlaanderen, gewestplannen, verdichting, betonstop of …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Andere functie -
Spelen om te leren: Lesidee
De leerlingen leren onroerend erfgoed op een speelse manier kennen, ze leren de juiste vragen te stellen om de eigenschappen van erfgoed te benoemen. Memory of Wie is het?, maar dan anders.
Downloadbaar lesmateriaal -
Religieuze gebouwen, van binnen en buiten: Lesidee
Religieuze gebouwen zijn opgetrokken in verschillende perioden en bouwstijlen. De leerlingen ontdekken de verschillen in architectuur en interieur a.d.h.v. een werkblaadje.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Yper Museum: Leidraad
Leidraad voor leerkrachten die zonder gids het Yper Museum bezoeken.
Downloadbaar lesmateriaal -
Monument-ID: Lesidee
De leerlingen bekijken en analyseren een monument uit de schoolomgeving aan de hand van gerichte vragen. Ze vullen een ID-fiche in (toegevoegd aan lesidee).
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Monumentenlogboek: Lesidee
Bezoek en onderzoek hetzelfde onroerend erfgoed meerdere jaren na elkaar en creëer een band ermee. Zo volgen de leerlingen jaar na jaar de evolutie, noteren ze dit in een logboek en doen ze metingen.
Downloadbaar lesmateriaal -
Monumenten in verval, verval in monumenten: Lesfiche
Via een (fictieve) brief van de burgemeester krijgt de klas de vraag om het erfgoed in de schoolomgeving te onderzoeken.
Welke elementen (binnen of buiten) hebben schade geleden en moeten hersteld of gerestaureerd worden? De leerlingen stellen een …
Downloadbaar lesmateriaal -
Inpakken en wegwezen: Lesfiche
Hoe kan je het publiek op een andere manier naar erfgoed laten kijken? Denk aan de kunstenaar Christo. De leerlingen verruimen hun expressievermogen door onroerend erfgoed uit de schoolomgeving kunstzinnig onder de aandacht te brengen.
Downloadbaar lesmateriaal