16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Project Drij Pistolen: Interactief lespakket rond Hasselts erfgoed
Dit project omvat een interactief lespakket waarin Hasselts erfgoed centraal staat. Het pakket bevat een lessenreeks die in de klas gebruikt kan worden, maar het materiaal biedt veel flexibiliteit. Naast de lessen is er een interactieve wandeling …
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Op den buiten: Lesfiche
De klas verkent het landschap rond de school. Welke elementen bepalen een landschap? Denk aan de geografische, landbouwkundige, culturele en andere geschiedenis ervan. Je kan foto's en kaarten gebruiken in de klas of op excursie gaan.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Het omgevingsboek: Lesidee
Lesidee Het omgevingsboek rond het thema Ontdek onroerend erfgoed in je schoolbuurt.
In een omgevingsboek (of milieuboek) staan alle interessante plekken, gebouwen, instellingen, natuur, domeinen en andere locaties in de buurt van de school. De …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Herbestemming gebouwen: Lesidee
Lesidee Herbestemming gebouwen rond het thema Ontdek onroerend erfgoed in je schoolbuurt.
De leerlingen leren welke nieuwe functies we aan bouwkundig erfgoed kunnen geven. Vertrek van een actueel voorbeeld van herbestemming in de schoolbuurt …
Downloadbaar lesmateriaal -
Helemaal van de kaart: Lesidee
Lesidee Helemaal van de kaart rond het thema Onroerend erfgoed in je schoolbuurt.
De leerlingen gaan op zoek naar onroerend erfgoed in de buurt en lokaliseren het op een plattegrond. Ze zoeken informatie via diverse bronnen. Je kan er een …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Een schat van een school (deel 1 + 2): Lesidee
Twee lesideeën Een schat van een school rond het thema Ontdek onroerend erfgoed in je schoolbuurt.
De leerlingen verkennen hun eigen school op zoek naar onroerend erfgoedelementen. Ze stellen vragen over de geschiedenis, de architectuur …
Downloadbaar lesmateriaal