16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Describing someone's hair: Test and writing skill - Buckle Up! 1
Test your writing skills with an exercise that ties in with the learning material from unit 2.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Repetition: Test (6) - New Ace 1
Evaluation of the learning material of unit 6 with exercises on the following topics:
- likes and dislikes;
- Sports & hobbies;
- present simple (affirmative);
- Present simple (negative);
- Present simple (questions).
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Repetition: Test (5) - New Ace 1
Evaluation of the learning material from unit 5 of the method with exercises on:
- when,
- routines,
- adverbs of frequency,
- present simple.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Repetition: Test (4) - New Ace 1
Repetition test on the material from unit 4. The following topics are discussed:
- present continuous (affirmative, negative and questions),
- hobbies,
- demonstratives.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Repetition: Test (3) - New Ace 1
Repetition test on the learning material from unit 3. The following topics are discussed:
- parts of the house,
- there is/there are,
- prepositions,
- posessive adjectives,
- the genetive,
- plural.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Repetition: Test (2) - New Ace 1
Repetition test on the material from unit 2. The following topics are discussed:
- to be (negative, affirmative and questions),
- have got,
- can,
- days,
- clock
- schoolsubjects,
- locations.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Repetition: Test (4) - New Ace 2
repetition test on the learning material from unit 4. The following topics are discussed:
- weather,
- clothing,
- seasons
- transportation,
- future simple.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Repetition: Test (3) - New Ace 2
This is a test about unit 3 of the method. The following topics are discussed:
- fruits and food,
- adjectives,
- comparative and superlative,
- much and many,
- some and any.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Repetition: Test (2) - Buckle Up! 2
Test or revision exercises on the material of unit 2. Includes:
- Sports & hobbies
- Likes and dislikes
- Verbs: to like, to love, doesn't like, to hate
- Making a sentence with the -ing form (gerund)
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Time flies: Button (4) - New Strike 1
Test unit 4 with exercises on counting the time, days of the week, the imperative and question word questions.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Britain's Got Talent: Writing Skills
For this writing test, the students write down a few sentences with the following exercises in a clip about an 84-year-old candidate from Britain's Got Talent :
- express expectations in advance of what they will see,
- give an opinion on one's own …
Translated by
Downloadable resourceTeacher, Learning mentor -
Past Simple: Listen test
For this listening test, the students listen to the song Who knew by P!nk and write down the simple past in the blanks in the lyrics. Of some other verbs in the simple past they must also give the infinitive form.
Translated by
Downloadable resourceTeacher