16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Dinogame ontwerpen met Zimjs
In deze presentatie leer je meer over hoe je met ZimJs-code een dinogame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game. Je vindt ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt in Octostudio.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Dit ben ik: PowerPointopdracht en evaluatiebladen
Deze opdracht kan gebruikt worden tijdens de onthaaldagen of de eerste schooldagen. Binnen de les Nederlands kan de opdracht dienen als kennismakingsopdracht.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Generatieve AI veilig en verantwoord inzetten: Toolkit voor in de klas
Deze door Microsoft ontwikkelde toolkit is ontworpen voor leerkrachten die lesgeven aan leerlingen van 13 tot 15 jaar. Het heeft tot doel generatieve AI op een toegankelijke manier te introduceren en bewustzijn bij jongeren op te bouwen door …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, Ander -
Maken of doen?: Uitleg verschil met oefening
In deze presentatie wordt het verschil tussen maken en doen uitgelegd. Aan het einde is er een invuloefening voor de cursisten.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Les questions: Werkblad
Oefeningen en presentatie om de vraagzin te herhalen. Zowel gesloten vragen als vraagwoordvragen.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
OctoStudio: Videostappenplannen en projectideeën
Met OctoStudio maak je interactieve animaties en games op jouw mobiele telefoon of tablet. Maak foto's en neem geluiden op, breng ze tot leven met codeerblokken en stuur ze naar familie en vrienden. Op het videokanaal zie je allerlei leuke …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Netiquette: E-mails beoordelen
Oefening waarbij leerlingen verschillende zelfgemaakte e-mails bekijken en aan de hand van een checklist beoordelen wat er goed en minder goed is aan de e-mailberichten.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Open Roberta Lab: Videolijst
Afspeellijst op YouTube over het werken met Open Roberta Lab. Met deze programmeeromgeving leren leerlingen robots programmeren. Open Roberta Lab maakt gebruik van grafisch programmeren zodat beginners laagdrempelig kunnen leren coderen. Ze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Tinkercad Circuits: Uitlegvideo's
Engelstalige videolijst over het gebruik van Tinkercad Circuits. Tinkercad is een online 3D-modelleringsprogramma voor 3D-ontwerp, elektronica en codering. Je kan Tinkercad ook gebruiken om elektrische circuits te tekenen. Zo laat je …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Sprites maken in ZIM Kids: ZIMjs
Hier laten we zien hoe kinderen toegang krijgen tot Sprite-animaties in JavaScript als ze de overstap maken naar programmeertaal. We coderen in de ZIM Kids-editor genaamd Slate.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
L'imparfait: Presentatie
Presentatie met uitleg en oefeningen om het gebruik en de vorming van de imparfait aan te brengen.
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Monteren met B-roll in CapCut
Deze screencast leert je hoe je in CapCut een interview monteert met B-roll. Daarbij wissel je de beelden van het interview af met aanvullend of alternatief beeldmateriaal waarbij de commentaar of audio doorloopt. Deze techniek zie je bijvoorbeeld …
VideoLeerkracht