16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Dinogame ontwerpen met Zimjs
In deze presentatie leer je meer over hoe je met ZimJs-code een dinogame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game. Je vindt ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt in Octostudio.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Generatieve AI veilig en verantwoord inzetten: Toolkit voor in de klas
Deze door Microsoft ontwikkelde toolkit is ontworpen voor leerkrachten die lesgeven aan leerlingen van 13 tot 15 jaar. Het heeft tot doel generatieve AI op een toegankelijke manier te introduceren en bewustzijn bij jongeren op te bouwen door …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, Ander -
Netiquette: E-mails beoordelen
Oefening waarbij leerlingen verschillende zelfgemaakte e-mails bekijken en aan de hand van een checklist beoordelen wat er goed en minder goed is aan de e-mailberichten.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Auteursrechten en Creative Commons-licenties
Presentatie en lesdocument voor een les over auteursrechten en Creative Common-licenties waarbij leerlingen leren over de betekenis en het belang van auteursrechten en het nut van Creative Commons-licenties.
Het lesdocument is een samenvatting van de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Communicatie via mail: Formeel versus informeel
Deze bijdrage bevat een overzichtelijke poster die de belangrijkste kenmerken van formele en informele e-mails vergelijkt..
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Werken met het toetsenbord en touchpad van een laptop
Met deze PowerPoint leer je jouw leerlingen wat je allemaal kan typen en uitvoeren met het toetsenbord en het touchpad van je laptop.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Aan de slag met Pixilart
Pixilart is een kunstcommunity voor iedereen. Maak prachtige pixelkunst, deel en werk samen aan jouw ontwerpen.
Slechts in een paar klikken en enkele frames maak je een verbluffende animatie. De teken- en animatietoepassingen van Pixilart zijn …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, Ander -
Ella, de cyberheldin: Lesproject over cyberveiligheid
Ella, onze cyberheldin, heeft een onverzadigbare nieuwsgierigheid, lost graag problemen op en is ontzettend geïnteresseerd in technologie. Wanneer haar vrienden in de problemen komen door een cyberhack, schiet zij meteen te hulp. Ontdek hoe …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Een presentatie maken: Tips
In Canva ontworpen document waarmee leerlingen zelfstandig aan het werk kunnen om een goede presentatie op te bouwen. Ze zoeken zelf een onderwerp uit (eventueel vanuit praktijkvak) en gaan aan de slag met de tips voor een goede presentatie.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Microsoft Word: Ontwerp een folder voor een boekbespreking
Handleiding voor een vakoverschrijdende opdracht ICT en Nederlands. De leerlingen werken het tekstmateriaal uit tijdens de lessen Nederlands. Het vormgeven van de folder gebeurt tijdens de lessen ICT en Media of Toegepaste Informatica.
De leerlingen …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Presentatie maken: Poster met tips
Een poster met enkele snelle tips om tot een goede presentatie te komen:
- sneltoetsen,
- inhoud,
- lay-out,
- ...
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Code Week: Tien leuke weetjes over programmeren
Bij de EU Code Week geloven we dat programmeren leuk is en de creativiteit stimuleert. We willen de passie voor programmeren en computationeel denken aanwakkeren. In deze bijdrage vind je tien fascinerende feiten over programmeren.
De EU Code …
Downloadbaar lesmateriaal (4)