16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Maken of doen?: Uitleg verschil met oefening
In deze presentatie wordt het verschil tussen maken en doen uitgelegd. Aan het einde is er een invuloefening voor de cursisten.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Klokjes om te gebruiken in de klas
Op de site Visnos kon ik makkelijk enkele klokjes genereren, die vrij te gebruiken zijn in de klas, op een toets, als wandplaat... telkens mits bronvermelding.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Pedagogisch begeleider, Ander -
Hapklaar Nederlands: Lesbrieven over actualiteit en cultuur
De Taalunie publiceert elke maand een lesbrief rond een actueel onderwerp of een cultureel item uit Nederland of Vlaanderen. Dit lesmateriaal voor Nederlands als Vreemde Taal is bruikbaar voor de niveaus A2+ tot en met B2 (met mogelijkheid …
Downloadbaar lesmateriaal (18) -
Stadsplan: Sjabloon
Afbeelding te gebruiken bij het onderdeel de weg uitleggen, expliquer et demander le chemin, maar ook een Nederlandse en Engelse versie voor giving and asking directions. Gemaakt met gratis onderdelen vanop Canva en enkele afbeeldingen op …
Downloadbaar lesmateriaal (156)Pedagogisch begeleider, Ander -
Webtools voor taalonderwijs
Presentatie bij Webtools voor taalonderwijs, middagsessie op de KConferentie van 15 jaar KlasCement op 18 oktober 2013 in Brussel.
Downloadbaar lesmateriaalPedagogisch begeleider, Ander