16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Blobboom: Zelfreflectie
In deze les ontdek je m.b.v. de presentatie hoe de blobboom ons kan helpen begrijpen waar je staat in de groep. De leerlingen krijgen een werkbundel met reflectieve opdrachten en ruimte om hun eigen blob te kiezen en in te kleuren.
De …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Stressreacties: Lesidee
Deze les gaat over stressreacties. Wanneer we in stress zijn, reageren we door te vechten, te vluchten of te bevriezen. Natuurlijk zijn er ook andere copingsmechanismen maar deze drie zijn de moeite waard om te leren kennen en te leren benoemen. …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
In groep werken: Poster
Een poster met de belangrijkste vaardigheden om op een goede manier in groep te kunnen werken. De poster kan gebruikt worden als inleiding, tijdens een klasgesprek of als reflectie bij groepswerken.
Downloadbaar lesmateriaal (7)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Diversiteit in het onderwijs: Tips en tricks
Tips en tricks om vlot om te gaan met diversiteit in je klas. Omarm de verschillen, omarm de gelijkenissen. Het is een verrijking tijdens jouw les om vervolgens gelijke leerprestaties te bekomen.
Diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs kunnen …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Een origamihart vouwen met een wegenkaart: Stappenplan
Aan de hand van dit stappenplan vouw je met een wegenkaart een origamihart. Een fijn lesidee om te gebruiken tijdens valentijn.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Lange ritten: Vragenkaartjes
Dit document bevat tips om een lange rit, op weg naar een museum, levensbeschouwelijke plaats ... zo aangenaam mogelijk te maken.
Het zijn vragen die de leerlingen kunnen beantwoorden en bespreken met hun buur.
Downloadbaar lesmateriaal -
Documentaire Radio Felix en inleefpakket: Lespakket over autisme
Het lespakket bestaat uit een documentaire (autisme aan de buitenkant) en een inleefpakket (autisme aan de binnenkant).
Met de documentaire wordt er ingezet op het sensibiliseren en informeren van kinderen rondom autisme. Ze kunnen doorheen de …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Tien antwoorden voor ouders van kinderen die online actief zijn
Nog voor ze de basisschool verlaten, worden kinderen vaak online actief en worden ze geconfronteerd met problemen zoals het online delen van gevoelige informatie, oplichting, nepnieuws, cyberpesten, gevaarlijke challenges... Volwassenen …
Downloadbaar lesmateriaal -
Tips tegen pesten: Infographic
Wat verwachten jongeren in een pestsituatie van volwassenen op school? Wat kan je gepeste jongeren en omstanders aanraden? Waar moet je zeker rekening mee houden in je antipestbeleid?
Ontdek deze concrete tips op basis van het onderzoek Omgaan met …
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Tips tegen pesten voor leerlingen: Poster
Wat kan je als jongere doen tegen pesten? Wat kan je doen als je zelf gepest wordt? Hoe kan je een gepeste helpen?
Ontdek deze concrete tips en tricks, op basis van kwantitatief en kwalitatief onderzoek bij 1065 Vlaamse jongeren en hun …
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Awel, het spel!
Een hulplijn contacteren kan akelig zijn. Wie zal er antwoorden? Hoe gaat dat dan? Vertellen ze het verder? Awel, het spel voor de 3e graad basis- en 1e graad secundair onderwijs verlaagt de drempel. Download het gratis!
Downloadbaar lesmateriaal (26) -
Interactie via sociale media: Presentatie
Welke sociale media bruikbaar kunnen zijn in de klas en een reeks concrete tips hoe je deze tools kan inzetten, komen hier aan bod.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator