16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Zinnen maken: Programma
Een programma om zinnen te leren maken in om het even welke taal.
App of softwareAndere functie -
DigiTaal: Oefeningen voor mensen met afasie
Verschillende freeware taalleerspelletjes.
De eerste reeks oefeningen bestaat uit het (na)typen van letters, woorden en zinnen.
In de tweede en derde categorie wordt er geoefend op woordenschat, spelling, ...
Tenslotte zijn er nog een aantal …App of softwareOrganisatie, firma, vzw -
Gevoelsthermometer: App om emoties te registreren
Met de app gevoelsthermometer kan je je gevoelens registreren en er is de mogelijkheid om te verbinden met een professionele hulpverlener zodat deze je van op afstand kan volgen en via een berichtenmodule tips kan geven.
App of softwareAndere functie -
Happy Onlife: Spelenderwijs digitale vaardigheden verwerven
Happy Onlife, een app van de Europese commissie, geeft ouders en leerkrachten de educatieve tools in handen om kinderen te leren omgaan met de mogelijkheden én de gevaren van het internet.
Het is geschikt voor kinderen en jongeren vanaf 8 …
App of software (7)Andere functie -
Wakosta?!: Wegwijzer in jouw budget
Wakosta?! is een app waarmee jongeren hun bugdet leren beheren.
Met deze app kan je inkomsten en uitgaven ingeven en heb je zicht op je budget per maand of per week.
Je kan op het einde van de maand je overschot (+) of tekort (-) zelf in de nieuwe …App of software (9)Organisatie, firma, vzw -
Hot-Accounts: Budgetprogramma
Hot-Accounts is een gratis budgetprogramma voor Windows 10/11 computers. Het is een krachtig hulpmiddel om grip te krijgen op je persoonlijke financiën.
Je gegevens worden veilig opgeslagen op je eigen pc in een, met een wachtwoord …
App of softwareAndere functie -
Game Studio: Maak zelf je online platformspel zonder code
Met het online programma Game Studio van Het Klokhuis maken kinderen zelf een platformgame zonder één regel code. Ze beginnen van nul of starten met een voorbeeld.
App of softwareInburgering -
Dragonbox: Leer spelenderwijs algebraïsche vergelijkingen kennen
Met het spel Dragonbox leren leerlingen spelenderwijs de basisprincipes van algebraïsche vergelijkingen kennen. In het spel is het scherm in twee delen gedeeld waarin er zich elementen (prenten) bevinden. Het is telkens de bedoeling om de …
App of softwareOrganisatie, firma, vzw