16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Koen Mariën en Jan Royackers over de digisprong
Het was groot nieuws eind 2020: onze minister kondigde aan dat het onderwijs in Vlaanderen eindelijk de grote sprong voorwaarts zou maken op vlak van digitalisering. De Digisprong, zo werd het grote offensief genoemd. Elke leerling een laptop. …
AudioLeerkracht -
Leerlingen met dyscalculie: Podcast met Annemie Desoete
Wat is dyscalculie en hoe kunnen leerkrachten hun leerlingen met dyscalculie ondersteunen?
Eva en Elisabeth interviewden Annemie Desoete en maakten een podcast over dyscalculie.
Annemie geeft ook mee hoe we onze (school)omgeving kunnen …
Audio (7)Leerkracht -
Genderbewuste grondhouding: Podcast
In deze aflevering gaan Kato Luyckx en Eva Dierickx in op het belang van een genderbewuste grondhouding, opdat kinderen een studiekeuze bepalen op basis van talenten en interesses, meer dan op basis van vooroordelen en bias. …
Audio -
Genderbewust onderwijs: Representatie van meisjes/vrouwen in STEM
Podcast gemaakt door Eva Dierickx en Kato Luyckx in kader van het ESF-project girls and technology (meer informatie: girls and technology).
In deze aflevering wordt ingegaan op beeldvorming.
Audio -
Meertaligheid in de school: Podcast
Meertaligheid is een realiteit waar alle Brusselse scholen mee te maken krijgen. Het biedt kansen, maar is net zo goed een heel complex verhaal. Met leerkracht Anki en onderwijsondersteuner Karoo proberen we een koers uit te zetten door die …
Audio (4) -
Effectief leesonderwijs: Buiten De Krijtlijnen
Hoe ziet effectief leesonderwijs eruit? Welke lessen kunnen we trekken uit tegenvallende resultaten voor begrijpend lezen? In deze podcast van Buiten De Krijtlijnen wordt Carolien Frijns aan de tand gevoeld over sterk begrijpend leesonderwijs voor …
AudioAndere functie -
Tom Uytterhoeven: Podcast
'Burgerschap is niet alleen leerlingen wegwijs maken in de wereld zoals die vandaag is, maar hen ook in staat stellen om in te grijpen op die samenleving; om de samenleving zoals die nog niet is te verbeelden. Dat mag niet bij mooie woorden …
Audio