16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
Deze video demonstreert aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe het STEMOOV-model effectief kan worden toegepast in een lessituatie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
VR App Kolomboor: Demovideo
Demovideo voor de gerealiseerde VR App Kolomboor. Deze kadert in het InnoVETproject van 20-21. De video is niet bedoeld als bruikbare educatieve film, maar toont de werking eens je in de app bent met de VR bril op je hoofd. Vandaar het …
VideoLeerkracht -
Virtual reality: Kolomboormachine
Dit filmpje geeft een impressie weer van de Virtual reality kolomboormachine app dat onze gamificator gemaakt heeft voor gebruik op de Oculus Quest.
Momenteel zijn we nog bezig met de fine-tuning maar binnenkort zal deze gratis beschikbaar …
Video (4)Directie -
IJzer- en staalindustrie: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over de ijzer- en staalindustrie, samen met meer context en concrete lestips.
Deze collectie toont het productieproces van ijzer en staal. Termen als ijzererts, cokes, hoogoven, staalplaat, …
Video -
Replica cover: Maken van een vormstuk uit polyester
Maken van een mal in glasvezel versterkt polyester, waaruit vervolgens een cover uit polyester vervaardigd wordt.
Video -
3D-ontwerp: Vervaardig rubbermal en reproducties met giethars
Maak een rubbermal vertrekkende van een 3D-model. Giet vervolgens in deze mal een kunststof giethars om een reproductie te verkrijgen.
Video