16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Robothond besturen met behulp van OctoStudio
Een inspirend video-idee. Bestuur een robothond waarop Micro:Bit gemonteerd staat met behulp van OctoStudio en MicroBlocks.
VideoNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
OctoStudio: Videostappenplannen en projectideeën
Met OctoStudio maak je interactieve animaties en games op jouw mobiele telefoon of tablet. Maak foto's en neem geluiden op, breng ze tot leven met codeerblokken en stuur ze naar familie en vrienden. Op het videokanaal zie je allerlei leuke …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Automaton maken met micro:bit: Video
Met de micro:bit laat je jouw leerlingen op een leuke en eenvoudige manier interessante dingen maken, variërend van robots tot muziekinstrumenten. In deze video introduceert Pauline Maas de micro:bit en laat ze met een paar …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Open Roberta Lab: Videolijst
Afspeellijst op YouTube over het werken met Open Roberta Lab. Met deze programmeeromgeving leren leerlingen robots programmeren. Open Roberta Lab maakt gebruik van grafisch programmeren zodat beginners laagdrempelig kunnen leren coderen. Ze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Tinkercad Circuits: Uitlegvideo's
Engelstalige videolijst over het gebruik van Tinkercad Circuits. Tinkercad is een online 3D-modelleringsprogramma voor 3D-ontwerp, elektronica en codering. Je kan Tinkercad ook gebruiken om elektrische circuits te tekenen. Zo laat je …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
ZIM Kids: Scenes programmeren met Slate
Deze video toont je hoe je met ZIMJs Slate een scene programmeert waarbij je een achtergrond kiest met een foto uit de natuur, een persoon of een ding. Daarna kan je ook geluid toevoegen.
ZIM Code werd ontwikkeld als opvolger voor Scratch …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Waarom AI moeite heeft met het creëren van handen
In deze video kom je te weten hoe het komt dat artificiële intelligentie het zo moeilijk heeft om handen te herkennen of te creëren.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Orde van grootte: Powers of Ten
Powers of Ten is een kortfilm gemaakt door de Eames Office in 1977 en neemt ons mee op een groots avontuur.
Beginnend bij een picknick aan de oever van het meer in Chicago, neemt deze beroemde film ons mee naar de buitenste randen van het universum. …VideoLeerkracht -
3D-animaties van technische zaken
In dit Engelstalig videokanaal worden technische zaken zoals gebouwen, skiliften, bruggen ... aan de hand van 3D tekeningen en animaties uitgelegd.
VideoLeerkracht, Ander -
Aardbeving: VR
Zie de kracht en de gevolgen van een aardbeving in een woonkamer door middel van deze 360°-video.
VideoLeerkracht -
Tornado: VR
Zie de kracht en de gevolgen van een tornado door middel van deze 360°-video.
VideoLeerkracht -
Londen tijdens het leven van Thomas More
In deze lesvideo wordt Londen besproken tijdens het leven van Thomas More. De onderwerpen die aan bod komen, zijn gebouwen, mensen en situaties die kenmerkend waren tijdens de jeugd van Thomas More (einde 15de eeuw).
Deze video geeft een beter …
VideoLeerkracht, Ander