16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
School vegetable garden manual
We eat all day long, but many children do not know that corn, strawberries and lettuce were once small seeds.
Through the school vegetable garden you can introduce children to the wonderful process from seed to plant. The school vegetable garden is …
Translated by
Article -
Recovery economy: Environmentally friendly and financially beneficial
By repairing a product instead of replacing it (purchasing a new product), the lifespan of the product is extended. This saves materials and greenhouse gas emissions during the production of a new product.
For products that consume a lot of energy, …
Translated by
Article -
The material footprint of Flemish consumption
The materials footprint of Flanders or Raw Material Consumption (RMC) is the total of primary raw materials that are extracted worldwide as a result of Flemish consumption.
These primary raw materials are minerals, fossil raw materials, biomass and …
Translated by
Article -
Global environmental benefits through local and circular textile consumption
In order to meet our Flemish consumption needs, we currently have to obtain a large part of the required raw materials from abroad. Reuse, recycling and high-quality, local production of textiles can ensure that the extraction of primary raw …
Translated by
Article -
Climate footprint: Sustainable compared to a fast fashion T-shirt
European consumption of textiles has the fourth largest impact on the environment and climate change, after food, housing and mobility. Textile consumption is also in the top three factors that place the most pressure on water and land use and in …
Translated by
Article -
Climate change: Brochure
Czech brochure explaining how and why climate change education is important.
Translated by
ArticleTeacher -
GoodPlanet Challenge 4: #Iattractitme
#iktrekhetmijaan is an action day of the Environment Department that is included as one of the six action days of the GoodPlanet Challenges campaign.
#iktrekhetmijaan is…
A day of action that is entirely devoted to the climate.…
Translated by
Article -
GoodPlanet Challenge 3: #MissionLess
#MissieMinder is a MOS action day included as one of the six action days of the GoodPlanet Challenges campaign.
#MissionLess…
makes students aware of waste production on Black Friday, its link with consumption and how waste can be avoided. This …
Translated by
Article -
GoodPlanet Challenge 2: Eat Local
Eat local is one of the six action days of the GoodPlanet Challenges campaign.
Eat local is…
Choose local and seasonal fruits and vegetables.
Why?
Because products imported from distant countries or grown in heated greenhouses cause a lot of …
Translated by
Article -
GoodPlanet Challenge 6: Outdoor lesson day
Buitenlesdag is a MOS action day that is included as one of the six action days of the GoodPlanet Challenges campaign.
Outdoor lesson day is…
Taking the time to get outside for an outdoor lesson and enjoy nature.Why?
Because learning, playing …
Translated by
Article -
GoodPlanet Challenge 5: World Water Day@school
Wereldwaterdag@school is one of the six action days of the GoodPlanet Challenges campaign.
World Water Day@school is…
a symbolic action day on which we treat water with extra care. This year, World Water Day is all about plant-based food. Food …Translated by
Article -
What happens to fruit waste in nature?
You may think that organic waste is easily broken down and disappears into the soil, but we wanted to test that anyway.
Curious about the result?
Translated by
Article