16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Hoe kan ik op een speelse manier gevoelens bespreekbaar helpen maken?
Over de streep is een methode voor leerlingen om elkaar echt te leren kennen en om te zien waar ze allemaal mee struggelen. Op deze speelse manier kan je gevoelens bespreekbaar helpen maken. De methodiek helpt leerlingen inzien dat ze er niet alleen …
VideoNieuw -
Burgerbeweging Klimaan: Lokale klimaatprojecten
In deze webinar schetst Tris Segers, een medewerkster van Mechelse burgerbeweging Klimaan, hoe je zorgzaam kan omgaan met onze commons: grond, water, energie, mobiliteit, lucht enz. Ze illustreert dit aan de hand van enkele lokale projecten …
Video -
Bezoek aan Ontdeklab IKC Magenta in Delden
Meester Sander bezoekt technieklokalen en labs in Nederland. In deze video ontdek je hoe het technieklokaal of ontdeklab van IKC Magenta in Delden eruit ziet.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Welke stappen kan je ondernemen als leerlingen donkere gedachten hebben?
Wat hebben de vier poten van een stoel te maken met het verschil tussen somberheid en depressie? Je hoort het van klinisch psycholoog Saartje Moens. Zij ziet in jou als Sidekick Sam de perfecte observator om de eerste signalen van donkere …
Video -
Schaafwond: EHBO
Dit is een verrijkte 360 gradenvideo te bekijken in Vivista, zowel met VR bril als zonder.
Je kan deze verrijkte video nog verder aanpassen als je wilt met Vivista editor. Deze software is volledig gratis.
VideoLeerkracht -
Struikelen over mat: 360°-video
Dit is een 360 gradenvideo over een man die struikelt over de mat en daarbij ten val komt. Je ziet hoe de eerste hulp wordt geboden en hoe de hulpdiensten worden gecontacteerd.
VideoLeerkracht -
Val van hoogte: 360°-video
Dit is een 360 gradenvideo over een vrouw die van de trap gevallen is. Je ziet hoe de vrouw wordt bijgestaan alsook hoe het eerste contact met de ambulancier verloopt.
VideoLeerkracht -
Taalactiverend en -stimulerend Nederlands leren
DocAtlas vroeg een aantal deskundigen inzake spelend taal leren om te vertellen over hun favoriete (speel)leermateriaal. De filmpjes variëren in duur van 5 tot 25 minuten. De materialen die men in de filmpjes bespreekt zijn bijna altijd te …
Video -
Vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen: Kennisclip en lesmateriaal
In deze kennisclip leggen enkele laatstejaarsstudenten Bachelor Sociaal Werk aan de Arteveldehogeschool Gent uit hoe je de zoektocht naar vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen laagdrempeliger kan maken via de organisatie van een vrijetijdsmarkt. …
VideoStudent (niet lerarenopleiding) -
In de hal van de Bergkoning: Bodypercussie
In deze playlist op YouTube staan filmpjes die jou helpen om aan jouw leerlingen een choreografie met bodypercussie aan te leren op In the Hall of the Mountain King of In de hal van de Bergkoning.
Video (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Niemand eet alleen: Inspiratiereportage
Amerikaans schoolproject; niemand eet alleen of We Dine Together.
In een Amerikaanse school werkten enkele leerlingen een project uit waarbij ze actief connectie leggen met nieuwe leerlingen tijdens de pauzes.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Betalen met een smartphone en tablet: Digiwatte?
Bart legt uit hoe je kan betalen met een smartphone of tablet. Hij beantwoordt vragen zoals:
- Wat is betalen met een smartphone of tablet?
- Hoe doe je dat?
- Wat zijn de voor-en nadelen daarvan?’
Ten slotte vertelt hij meer over het platform …
Video