16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Jeanne, 15 ans, île de Brehat: Luistervaardigheid
Korte videoreportage met verwerkingsvragen over Jeanne, een vijftienjarig meisje dat op het kleine Île de Brehat woont.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Révision: Toets of oefeningen - Éventail-junior En action 5
Toets of remediëringsoefeningen op zowel grammaire als vocabulaire op de leerstof uit het eerste trimester.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Rédiger une carte postale classique: Schrijfopdracht
Vul een postkaart in vanuit een buitenlandse verblijfplaats naar een geadresseerde in Frankrijk volgens de bijgevoegde richtlijnen en print vervolgens je resultaat af in een pdf.-document.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Un dimanche matin au marché aux puces: Luistervaardigheid
Beluister een gesprek tussen een verkoper en een klant op een rommelmarkt en maak de oefeningen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Werkwoorden: Modellen
Dit is een oefening op vijf modellen van regelmatige werkwoorden en ook enkele onregelmatige werkwoorden. De leerlingen moeten aangeven welk model het werkwoord volgt. De oefening sluit aan bij de leerstof na caput 5.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Verbes opposés: Quiz
Laat je leerlingen tegen elkaar spelen en zo de vertalingen van tegengestelde werkwoorden inoefenen en herhalen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Het gebruik van de tijden in een verhaal - Pegasus novus 2
Oefeningen die leerlingen zelfstandig kunnen maken om het gebruik van tijden in een verhaal zelf te ontdekken. Deze oefeningen sluiten aan bij de leerstof van les 2.6
Interactieve oefeningLeerkracht -
De passieve indicatief perfectum: Leerpad - Pegasus novus 2
Gedifferentieerd leerpad bij 3.3 De passieve indicatief perfectum na een les over de ontdekking van deze vorm, wijs en tijd.
Interactieve oefeningLeerkracht -
La routine matinale de François: Luisteroefening - Coup de Cœur 2
Luisteroefening bij een video waarin François vertelt over zijn ochtendroutine. Deze opdracht is een aanvulling bij dossier 2 uit de methode.
Bron: La routine du matin: Luistertest bij video door Sabine Leuwers
Interactieve oefeningLeerkracht -
Décrire quelqu'un: Compréhension écrite
Versterk je leesvaardigheid met deze oefening op het beschrijven van een persoon.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Décrire quelqu'un: Compréhension orale
Oefeningen op luistervaardigheid om personen te leren beschrijven.
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Le miroir: Verhaal met verwerkingsvragen
Opdracht op leesvaardigheid. De leerlingen lezen het verhaal Le miroir dat in vier delen opgesplitst is. Bij elk deel horen vragen of oefeningen.
Interactieve oefeningLeerkracht