16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Artificial intelligence: Schooltv chatbot
Schooltv.nl has a chatbot, learning path that explains artificial intelligence. This way you learn a lot about artificial intelligence.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Self-reflection after class
This evaluation is used to check whether the students understand or know the subject matter. This reflection is filled in by the students after a lesson or series of lessons on a certain topic. The purpose of this self-reflection is that the …
Translated by
Interactive exercise (5)Teacher -
GRIP: Online self-help offer from De DrugLijn with tool
This online tool on the website of De Druglijn is intended for children (coap) of people with a dependency problem.
The exercises in this tool help you to reflect on the impact of using it on your own life. A number of questions are addressed: What …
Translated by
Interactive exercise -
READY collection on cyberbullying and 13 other topics
In this exercise, watch a READY video about cyberbullying and answer the questions.
Translated by
Interactive exercise (13)Teacher -
How digitally literate are your students?
This playful quiz for secondary school teachers and trainee teachers is designed to introduce them to the topic of digital literacy. The four areas of digital literacy are presented in a simplified and recognizable way.
Translated by
Interactive exercise -
TPACK: Basic knowledge testing
With this survey, the understanding of the TPACK model can be tested.
An answer key has been added.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Respectful and polite at school: Quiz
A quiz to see how respectful and polite the students are.
Translated by
Interactive exercise (8)Teacher