16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Kaartlezen: Quiz - Nerf
Deze Kahoot!-quiz is opgebouwd aan de hand van thema: Goed gestart van het leerwerkboek Nerf Ruimte. Volgende leerstofonderdelen komen aanbod:
- windrichting,
- kaartlezen,
- atlasgebruik.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Het landschap: Quiz - Nerf
Deze Kahoot!-quiz is opgebouwd aan de hand van thema: Het landschap van het leerwerkboek Nerf Ruimte. Volgende leerstofonderdelen komen aanbod:
- horizonlijn,
- reliëfvorm,
- industrie versus landbouw.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Body Worlds: Vragen bij bezoek aan de expo
De nadruk ligt bij deze opdracht op stelsels, organen en ziektes. Leerlingen nemen de gevraagde foto's en benoemen bijhorende stelsels. Daarna volgen ook allerhande vragen waarvan het antwoord in de expo te vinden is, zoals over de spieren, …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Bouw van het hart: Oefening - BIOgenie+ 1
In deze interactieve afbeelding bestudeer je de onderdelen van het hart.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Bouw van het lichaam: Cluedo - MicroScoop
Tijdens dit interactieve leerpad ga je op speurtocht naar de moordenaar, de plaats van het misdrijf en het moordwapen. Door vragen over organen en lichaamsstelsels te beantwoorden, ontvang je tips die je helpen om de moord op te lossen.
Interactieve oefening (10)Leerkracht -
Statische elektriciteit: Interactieve video
In deze video kom je meer te weten over het ontstaan en het effect van statische elektriciteit. Daarnaast leer je meer over bliksem en bliksembeveiliging.
Interactieve oefening -
Aardbevingen: Verwerking
Toets/ oefening met Google Formulieren bij het lespakket aardbevingen (Jeugd Rode Kruis)
Interactieve oefening (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Biodiversiteit: Quiz
Een quiz rond biodiversiteit. Klik het juiste antwoord aan.
Interactieve oefening (7)Leerkracht -
Hoe lang blijft een coronavirus ergens op zitten?: Video met vragen
Deze interactieve oefeningen starten met een korte video van Universiteit van Vlaanderen (met Marc Van Ranst). In de daaropvolgende meerkeuzeoefeningen, sleepoefening en open vragen beantwoord je vragen over het voorkomen van contactbesmettingen.
Interactieve oefening (8)Organisatie, firma, vzw -
Stappen van het ademhalingsproces: Oefening - BIOgenie+ 1
Het in- en uitademen in het menselijk lichaam is een proces. In deze oefening plaats je de gegeven stappen in de juiste volgorde.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Dissectie konijn: Oefeningen
Schematisch overzicht van ingewanden en lichaamsdelen van een konijn. Duid de onderdelen aan op de afbeelding of leer via flashcards.
Interactieve oefening (11)Pedagogisch begeleider, Ander -
Hart: Onderdelen (deel 1)
Je oefent om de verschillende onderdelen van het hart te benoemen.
Interactieve oefening (3)Leerkracht