16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Nous-vormen van werkwoorden: Oefenlijst
Oefenen op de nous-vormen van werkwoorden ter voorbereiding op de vorming van de imparfait met de flitskaarten of de oefeningen
Interactieve oefeningLeerkracht -
Charlie est où: Les prépositions de lieu
Leerlingen zoeken Charlie in de tekeningen en herhalen zo les prépositions de lieu.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Un dimanche matin au marché aux puces: Luistervaardigheid
Beluister een gesprek tussen een verkoper en een klant op een rommelmarkt en maak de oefeningen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Verbes opposés: Quiz
Laat je leerlingen tegen elkaar spelen en zo de vertalingen van tegengestelde werkwoorden inoefenen en herhalen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Je m'appelle Jessica: Leesvaardigheid
Oefening op lees- en/of luistervaardigheid bij een tekst waar iemand zichzelf voorstelt.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le petit Nicolas: Webquest
Webquest met veel oefeningen om de vaardigheden lezen en luisteren te oefenen. De Webquest gaat over de verschillende uitgaven van Le Petit Nicolas: het boekje, de twee films en de animatiereeks op Youtube.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le Bled à 20 minutes de Paris: Compréhension orale
Video met verwerkingsvragen over twee mannen die een Noord-Afrikaanse winkel en restaurant bezoeken.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Carla, employée sur une aire d’autoroute durant l’été: Compréhension orale
Video met verwerkingsvragen over de studentenjob van Carla in een tankstation langs de autostrade.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le quotidien de Sofia: Compréhension orale
Video met verwerkingsvragen over het leven van Sofia, een studente zonder armen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
L'impératif: Quiz
Kahootquiz als introductie of ter herhaling van de impératif.
Interactieve oefeningLeerkracht -
La routine matinale de François: Luisteroefening - Coup de Cœur 2
Luisteroefening bij een video waarin François vertelt over zijn ochtendroutine. Deze opdracht is een aanvulling bij dossier 2 uit de methode.
Bron: La routine du matin: Luistertest bij video door Sabine Leuwers
Interactieve oefeningLeerkracht -
Une rentrée mouvementée: Compréhension orale
Oefening op luistervaardigheid waarbij je leerlingen vragen beantwoorden over een filmpje van Martine.
Interactieve oefeningLeerkracht