16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Body Worlds: Vragen bij bezoek aan de expo
De nadruk ligt bij deze opdracht op stelsels, organen en ziektes. Leerlingen nemen de gevraagde foto's en benoemen bijhorende stelsels. Daarna volgen ook allerhande vragen waarvan het antwoord in de expo te vinden is, zoals over de spieren, …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Bouw van het hart: Oefening - BIOgenie+ 1
In deze interactieve afbeelding bestudeer je de onderdelen van het hart.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Welk foodtype ben jij?: Online test
Snelle online test waar jongeren kunnen nagaan welk foodtype ze zijn.
Jongeren groeien en ontwikkelen en hun eetgedrag evolueert. Ze zijn op zoek naar hun eigen (voedings)identiteit. Hoe, wat, waar, wanneer, waarom en met wie ze eten is een manier om …
Interactieve oefening (3) -
Biodiversiteit: Quiz
Een quiz rond biodiversiteit. Klik het juiste antwoord aan.
Interactieve oefening (7)Leerkracht -
Hoe lang blijft een coronavirus ergens op zitten?: Video met vragen
Deze interactieve oefeningen starten met een korte video van Universiteit van Vlaanderen (met Marc Van Ranst). In de daaropvolgende meerkeuzeoefeningen, sleepoefening en open vragen beantwoord je vragen over het voorkomen van contactbesmettingen.
Interactieve oefening (8)Organisatie, firma, vzw -
Stappen van het ademhalingsproces: Oefening - BIOgenie+ 1
Het in- en uitademen in het menselijk lichaam is een proces. In deze oefening plaats je de gegeven stappen in de juiste volgorde.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Hart: Onderdelen (deel 1)
Je oefent om de verschillende onderdelen van het hart te benoemen.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Vrouwelijke voortplantingsorganen: Oefening - BIOgenie+ 1
Je oefent de delen van het voortplantingsstelsel bij de vrouw door ze te situeren op een schematische voorstelling.
Interactieve oefening (5)Leerkracht