16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Tasks of a logistics employee: Fill-in exercise - Lift 4
This exercise repeats the tasks of a logistics employee.
The following topics are covered:
- delivery note,
- shipping documents,
- zones in the warehouse,
- internal transport and storage resources,
- shelf and pallet racking,
- principles FIFO, LIFO, FEFO, …
Translated by
Interactive exercise (5)Teacher -
Scammed online: Viewing assignment
Book widget with questions about the Pano report of March 24, 2021: Scammed online. The report is about phishing, among other things.
Translated by
Interactive exercise (17)Teacher -
Production column, iron: Exercise
How does an iron get to the consumer? Discover it in this business column. Sort the parts of the operating column of an iron.
Translated by
Interactive exercise (7)Teacher -
Business column, wine: Exercise
Which way does wine travel before it reaches the consumer? Sort the parts of the wine business column.
Translated by
Interactive exercise (3)Teacher -
Industry column, praline: Exercise
Which route does a praline take before it reaches the consumer? Sort the parts of the business column.
Translated by
Interactive exercise (10)Teacher -
Business column, book or magazine: Exercise
You practice the business column of a book or magazine. Sort the different parts.
Translated by
Interactive exercise (4)Teacher -
Goods or Services, Practical Exercise (Part 2): Exercise
Are we talking about goods or services? Drag the examples to the correct box.
Translated by
Interactive exercise (4)Teacher