16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Expressions de temps: Oefeningen in spelvorm (1)
Je luistert eerst aandachtig naar de zinnen met een tijdsaanduiding en vervolgens leer je zelf zinnen maken.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Fonetiek (deel 3): O-klank
Oefeningen op luistervaardigheid van de Franse o-klank. Je herkent de drie Franse o-klanken op verschillende manieren.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Piratenspel: La chasse aux accents dorés
Een opfrissing van het gebruik en de benaming van de accenten en leestekens. Het spel bestaat uit drie onderdelen met verschillende opdrachten.
Interactieve oefening (6)Leerkracht -
La nature: Spreek- en luisteroefeningen
Oefeningen rond het thema la nature om je uitspraak in te oefenen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Wetenschappers: Wat doen ze?
Maak de zinnen weer goed. Zo kom je te weten wat wetenschappers doen.
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Verschillende bestandsformaten
Bestanden zijn er in heel veel soorten en formaten. In deze oefening moet je het logo van een bestand combineren met de juiste bestandsextensie.
Interactieve oefeningLeerkracht -
De supermarkt: Boodschappenlijstje (3) - Zo gezegd 1.1
Oefen de woordenschat over het thema supermarkt.
Interactieve oefening (7)Leerkracht -
Le français en classe: Combineeroefening (2)
Combineer uitdrukkingen in de klas met situaties waarin ze gebruikt wordenInteractieve oefening (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Le français en classe: Exercice (1)
Duid de juiste vertaling van de zinnen aan.Interactieve oefening (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner