16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Geogebra: Wiskunde oplosser
GeoGebra ontwikkelde deze wiskunde solver die eerste- en tweedegraadsvergelijkingen stap voor stap oplost en rekenkundige uitdrukkingen vereenvoudigt. Voer je een vergelijking in, dan kan je na klikken op het plus-icoon een tweede vergelijking …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Geogebra: Wiskunde oefenen
GeoGebra ontwikkelde een online oefenmogelijkheid: GeoGebra Wiskunde oefenen.
Wiskunde oefenen is een tool om algebraïsche notaties onder de knie te krijgen. Het ondersteunt een stap-voor-stapaanpak van problemen, laat verschillende manieren …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Communicatiemodel: Combinatieoefening
In deze interactieve oefening leer je woorden uit het communicatiemodel kennen en inoefenen.
Interactieve oefening (6)Andere functie -
Les vêtements: Oefenlijst - Audace 1
Oefenen de vertaling van de verschillende kledingstukken.
Interactieve oefening (3)Student (niet lerarenopleiding) -
Hoe lang blijft een coronavirus ergens op zitten?: Video met vragen
Deze interactieve oefeningen starten met een korte video van Universiteit van Vlaanderen (met Marc Van Ranst). In de daaropvolgende meerkeuzeoefeningen, sleepoefening en open vragen beantwoord je vragen over het voorkomen van contactbesmettingen.
Interactieve oefening (8)Organisatie, firma, vzw -
Afdelingen van en functies in een onderneming
Je oefent de afdelingen van de onderneming en hun taak of rol bij elkaar laten passen kan.
Bron: Organigram : Breng afdeling en functie bijeen door Sarah Van de Vondel
Interactieve oefening (4)Organisatie, firma, vzw -
Oefenen met kloktijden in het Engels (5)
Sleepoefening met klokkijken. Je moet de digitale klokken verbinden met de uitgeschreven tijdstippen.
Interactieve oefeningAndere functie -
Oefenen met kloktijden in het Engels (4)
Sleepoefening met klokkijken. Je moet de uitgeschreven kloktijden verbinden met de digitale klokken.
Interactieve oefeningAndere functie