16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Whadda: Ontwikkel je STEM- en programmeervaardigheden
Whadda biedt de makersgemeenschap doe-het-zelf-elektronica en apparatuur om ideeën tot leven te brengen! Doe mee met onze zoektocht om meer te leren over elektronica, programmeren, mechanica en meer nuttige vaardigheden! Laat je inspireren …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Innovate to Educate
Website met onder andere een blog en video's over nieuwe technologie die je kan gebruiken in je klas.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Playground AI: Online AI-beeldgenerator
Playground AI is een online AI-beeldgenerator waarmee je aan de hand van tekstuele aanwijzingen of prompts en kunstmatige intelligentie nieuwe afbeeldingen genereert of bestaande afbeeldingen bewerkt.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Tyyp: De typecursus voor jouw school
Met Tyyp leren kinderen al spelend blind typen. De cursus legt alles duidelijk uit met leuke instructiefilmpjes. Leerlingen kunnen de cursus volledig zelfstandig afwerken. Door de oefeningen af te wisselen met typespelletjes blijft het leuk.
…Website -
Quicktyp: Methode om te leren typen
QuickTyp is een betalende methode om zowel kinderen, jongeren als volwassenen te leren typen op hun eigen tempo en hun eigen niveau.
De cursus bestaat uit tien lessen waarin de leerlingen het volledig toetsenbord in de vingers krijgen, inclusief de …
WebsiteLeerkracht -
Digitale Methode: Digitale schoolboeken
Alles wat je met een klassiek schoolboek kan, versterkt met digitale mogelijkheden om leerstof flexibel, interactief, visueel aantrekkelijk én gedifferentieerd te brengen.
Website (13) -
Hanver Services: Online typecursus
HANVER is sedert 2005 actief in de opleidingsector. Wij zijn gespecialiseerd in het geven van typelessen en dit zowel aan kinderen als aan volwassenen. Onze opleidingen worden aangeboden in groep en individueel.
Een online typecursus duurt 4 weken, …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, …