16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Muziekproductie: Workshop
Tijdens deze workshop creëer je zelf muziek. Eerst staan we stil bij de bouwstenen die nodig zijn om muziek te maken: ritme, harmonie en melodie. Als muziekproducer hanteer je deze bouwstenen om verschillende genres te componeren.
We gaan aan de …
Nascholing of activiteit -
Frans, Spaans, Nederlands: Drama in de klas
THEATrAAL biedt lessen drama / toneel / expressie in het Frans, Spaans of Nederlands aan, in de lagere school en in het middelbaar onderwijs. Er zijn verschillende mogelijkheden: je kan kiezen voor een losse drama workshop of een lessenreeks van …
tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
Het merk Luther: Boek
De uitgeverij Atlas Contact (Olympus) presenteert haar derde druk van Frits van der Waas uitstekende Nederlandse vertaling (eerste druk: 2016; tweede druk: 2017) van Andrew Pettegrees waardevolle Engelstalige boek Brand Luther (2015).
Het boek …
Fysiek materiaalLeerkracht -
Een nieuwe wereld in 100 dagen: Boek
Als auteur van dit boek Een nieuwe wereld in 100 dagen ging Vera de voorbije drie jaar langs in scholen, open en gesloten instellingen, bij de meest uiteenlopende gezinnen en gemeenschappen en stelde honderden jongeren dezelfde vraag: Hoe zou de …
Fysiek materiaalAndere functie -
Amai!: Kaartspel artificiële intelligentie
Probeer als eerste een slimme AI-oplossing te bouwen zoals een slimme koelkast, een voedingscoach of een afvalsorteerhulp. Dat doe je door de juiste kaarten te verzamelen. En let op dat je systeem niet crasht!
Het spel zit eenvoudig in elkaar met …
Fysiek materiaal -
Puur Texture: Educatief pakket in het museum
Hoe kunnen studenten, die in de les geconfronteerd worden met handel en ondernemen, techniek of biologie een link leggen naar vlas en de Leie? In Texture starten we met een korte inleiding. De film Metamorfose van een landschap belicht het …
Aankondiging -
Zeg het met een dier: Kaartspel aan de hand van de Axenroos
Wil je gedrag bespreekbaar maken? Wil je hiervoor de Axenroos gebruiken? Dan is dit beestig origineel kaartspel iets voor jou!
De sociale omgangstaal in een groep verdient zeker onze aandacht. De Axenroos van Ferdinand Cuvelier geeft een …
Fysiek materiaal -
Ik wil aanvaard worden zoals ik ben: Theater over gendergelijkheid
Ik wil aanvaard worden zoals ik ben, is een hartenkreet van jongeren die anders zijn, die eerst uit de verbazing en aanvaarding van hun anders zijn moeten geraken en dan hopen dat anderen dit kunnen en willen accepteren zodat zij, net als …
tot
Nascholing of activiteit -
Yes, ik ben niet verslaafd!: Theater over drugspreventie
Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is. Zodanig afhankelijk dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk, los kan laten. Het gedrag van de persoon is …
tot
Nascholing of activiteit -
Leef! Rood: Werkboek over verbindende communicatie
De methode Leef! is gebaseerd op Verbindende Communicatie. Leerlingen leren om op een bewuste, respectvolle manier te communiceren.
DOELSTELLINGEN
Het werkboek geeft de leerlingen inspiratie om:- bewuste keuzes te maken
- goed voor …
Fysiek materiaal (3) -
Is dat RAAR?: Bordspel rond mentaal welzijn, beperkingen en diversiteit
Mentale kwetsbaarheid en beperkingen zijn thema's die niet makkelijk bespreekbaar gemaakt worden, en waar stigmatiserend op gereageerd kan worden. Het eigenwijze bordspel Is dat RAAR? helpt deze barrières doorbreken. …
Fysiek materiaal (3) -
Bijles- en coachingsaanbod Leerhuis Orveyt
Op zoek naar een gemotiveerde en gediplomeerde bijlesgever en coach?
Leerhuis Orveyt ondersteunt kinderen, jongeren en volwassen bij het leren en hun leerhouding. Via een-op-eenbegeleiding kijk ik naar …
Aankondiging