16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Turtle Stitch: Programmeren van borduurwerk
Turtlestitch is een toepassing om patronen voor borduurmachines te genereren. De tool werd ontwikkeld met de educatieve programmeertaal Snap!
Turtlestitch is gebruiksvriendelijk en vereist geen programmeerkennis. Het is handig voor ontwerpers om …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Een borduurwerk maken op een tas: Stappenlan
Aan de hand van deze werkfiche, gemaakt in Canva, borduren de leerlingen zelf een borduurwerk op een tas. In het stappenplan wordt ook dieper ingegaan op de geschiedenis van het borduren.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
De naaimachine: Praktijkopdracht
Een naaimachine gebruikt een mechanische techniek om stoffen aan elkaar te naaien of te versieren. In tegenstelling tot naaien met de hand, maakt de naaimachine gebruik van twee draden garens, de bovendraad en de onderdraad. De bovendraad loopt …
Website -
Online leerplatform: Digitaal borduren
Borduren is het maken van versieringen met naald en garen op textiel, leer of andere ondergronden. Digitaal borduren doe je met een computeraangestuurde borduurmachine die via een softwareprogramma een steekbestand leest en borduurt met …
Website -
Collage: De regels van een goede compositie
Hoe maak je nu een mooie collage? Dat hangt vooral af van de compositie van je elementen op je collage. Een goede compositie is namelijk de kunst om elementen van een kunstwerk of design te organiseren in één harmonieus en aangenaam …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Een modeontwerper voorstellen: Spreekbeurt
Aan de hand van deze site met stappenplan en extra informatie over de verschillende modeontwerpers, gaan je leerlingen aan de slag om een spreekbeurt voor te bereiden en te geven. De verschillende modeontwerpers die aan bod komen, zijn Karl …
WebsiteLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Rijsel: Stadszoektochten
Deze stadszoektochten situeren zich in het centrum van Rijsel. Het document omvat drie zoektochten in een andere richting van de oude stad.
Dit document is een verrijking van Excursie Rijsel: Drie zoektochten in het centrum door …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
InBeeld: Methode voor beeld
Ben je als leerkracht beeld, plastische opvoeding of beeldende vorming soms ook een beetje zoekende? Hoe pas ik nu exact het nieuwe leerplan toe? Hoe leer ik nu best de beeldaspecten/bouwstenen aan? Hoe ga ik evalueren of kunst beschouwen? De …
Fysiek materiaal (8)Leerkracht -
DIVA: Een virtuele rondleiding in het museum voor diamant, juwelen en zilver
Via deze virtuele tool A Brilliant Story kom je terecht in de wondere wereld van diamanten, juwelen en zilver.
Ga je mee op een tijdreis langs 550 jaar diamant, juwelen en zilver? In de verschillende ruimtes vertelt DIVA een ander facet van haar …
Website -
De geschiedenis van het tafelen: Overzicht met video's
Neem mee een kijkje in de eetkamer en maak kennis met historische personages en hun eetgewoonten in vijf verschillende filmpjes.
Deel 1: 1610
Antwerpen liep tot het begin van de zeventiende eeuw voorop op het gebied van productie en distributie van …Website -
Tie-dye T-shirt: Stappenplan
Leerlingen maken aan de hand van een stappenplan een tie-dye T-shirt. Ze maken gebruik van de draaitechniek vastgezet met elastiek. Bewerken de T-shirt met bleekwater. Leerlingen experimenteren met verschillende methodes en verschillende kleuren …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Wie ben ik?: Knutselidee
Knutselopdracht bij het thema: wie ben ik.
De leerlingen maken een leuke foto van zichzelf van wie ze zijn. Je kan een link leggen naar uiterlijk, hobby, karakter... Deze foto wordt afgedrukt op transferpapier. Vervolgens opgestreken op stof en …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht