16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Fast fashion: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over fast fashion, samen met meer context en concrete lestips. Deze collectie werd aangemaakt voor het KLAAR-pakket Mensenrechten en fast fashion. In deze collectie vind je informatie over de …
Video (3) -
Geknoopt kussen: Stappenplan
De leerlingen volgen een stappenplan en maken een knoopkussen in twee verschillende kleuren fleece. De naaimachine wordt heel even gebruikt om het binnenste vierkant te stikken. De leerlingen knippen nauwkeurig en evenwijdig de linten en …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Tie-dye T-shirt: Stappenplan
Leerlingen maken aan de hand van een stappenplan een tie-dye T-shirt. Ze maken gebruik van de draaitechniek vastgezet met elastiek. Bewerken de T-shirt met bleekwater. Leerlingen experimenteren met verschillende methodes en verschillende kleuren …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Mode lanceren en duurzame mode: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over mode, samen met meer context en concrete lestips.
De dag van vandaag zijn er ontelbare modelijnen. Hoe wordt mode vandaag gelanceerd? En is deze mode wel duurzaam? Je ontdekt het in deze …
Video -
Modepresentatie vroeger en nu: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over het presenteren van mode, samen met meer context en concrete lestips.
De invloed van de media op ons modebeeld is niet te onderschatten, maar hoe raakt iets in de mode? Je ontdekt het …
Video