16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Een griezelbeest maken d.m.v. frottage: Instructiefilm met lesplan
Deze les is een creatieve les waarbij de leerlingen stil gaan staan bij hun omgeving. Ze leren rond begrippen zoals frotteren, surrealisme, textuur en structuur. Dit in het thema van een griezelbeestje naar keuze.
Bij deze video vind je ook een …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Rijsel: Stadszoektochten
Deze stadszoektochten situeren zich in het centrum van Rijsel. Het document omvat drie zoektochten in een andere richting van de oude stad.
Dit document is een verrijking van Excursie Rijsel: Drie zoektochten in het centrum door …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
De vijf lichaamsvormen: Bundeltjes met stijladvies
In dit leermiddel vind je bundeltjes over stijladvies bij de vijf lichaamsvormen. De lichaamsvormen die aan bod komen zijn:
- lichaamsvorm appel;
- lichaamsvorm peer;
- lichaamsvorm rechthoek of H-type;
- lichaamsvorm omgekeerde driehoek of …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Valentijnskaarten: Stappenplan
Leerlingen maken zelf drie verschillende wenskaarten voor Valentijn met drie verschillende technieken aan de hand van een stappenplan met foto's en tekst.
De leerlingen evalueren zelf hun wenskaarten en noteren wat ze van het project vonden.
Downloadbaar lesmateriaal (33)Leerkracht -
Sneeuwbol maken: Stappenplan
Stappenplan waarin wordt getoond hoe je een sneeuwbol maakt.
Ook een evaluatierooster werd toegevoegd.
Volgende vaardigheden komen ook aan bod:
- compositie,
- strik knopen,
- juiste hoeveelheden afmeten.
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Inpakken en wegwezen: Lesfiche
Hoe kan je het publiek op een andere manier naar erfgoed laten kijken? Denk aan de kunstenaar Christo. De leerlingen verruimen hun expressievermogen door onroerend erfgoed uit de schoolomgeving kunstzinnig onder de aandacht te brengen.
Downloadbaar lesmateriaal