16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Patronen: Lespakket
Patronen kennen kinderen misschien van hun kledij (denk aan streepjespatronen, bloemetjes, bolletjes, eenhoorns ...) Maar ook in het dagelijks leven kom je op heel wat plaatsen patronen tegen, denk maar aan de bakstenen van de muren of de rijtjes …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Erfgoed: Audiovisueel materiaal voor secundair onderwijs
Wil je aan de slag met audiovisueel materiaal voor erfgoedlessen? Op Archief voor onderwijs vind je inspiratie rond erfgoed en STEM, erfgoed en Nederlands, erfgoed en burgerschap, erfgoed en historisch bewustzijn, iedereen erfgoedt & …
Video -
The Grand Budapest Hotel: Lesmap bij de film
In deze lesmap vind je verschillende ideeën om in de klas aan de slag te gaan rond de film The Grand Budapest Hotel.
Verhaal
The Grand Budapest Hotel vertelt de avonturen van Monsieur Gustave, de legendarische conciërge van een …
Downloadbaar lesmateriaal -
CK-12 Foundation: Online leermateriaal
Online en op eigen tempo studeren met geïntegreerd visueel leermateriaal.
Website (3)Leerkracht -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
Wat is kunst? Dat is kunst!: Lesidee
Leerlingen gaan op zoek naar de eigenschappen van onroerend erfgoed via foto's. Ze leren fotografische technieken te gebruiken en oefenen hun muzische vaardigheden.
Downloadbaar lesmateriaal (8) -
Oud en nieuw: Lesidee
Aan de hand van oude foto's vergelijken de leerlingen de huidige toestand van onroerend erfgoed met die van toen. Wat zijn de verschillen? En de gelijkenissen?
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Oud en nieuw: Lesidee
Aan de hand van foto's vergelijken de leerlingen de huidige toestand van onroerend erfgoed met die van toen.
- Wat zijn de verschillen en gelijkenissen?
- Welk bronmateriaal kunnen ze gebruiken?
Downloadbaar lesmateriaal -
Monumentenstrijd in de klas: Lesidee
De klas beslist welk historisch gebouw of ander onroerend erfgoed bekroond wordt. De leerlingen voeren campagne voor hun favoriet met een ludieke actie, petitie of een stunt.
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
In vogelvlucht: Lesidee
De leerlingen vertrekken van luchtfoto's en zetten hun observaties om in een grondplan of 3D-voorstelling. Schaal, vogelperspectief ... komen aan bod.
Als extra: hoe maak je een blauwdruk?
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet: Lesidee
De leerlingen bestuderen onroerend erfgoed via verschillende methodieken: probeer eens geblinddoekt (voelen aan materialen), tekenen via een omschrijving van een medeleerling, een tekst over je favoriete plek ...
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Huizen kijken: Lesidee
Op stap in de schoolomgeving leren leerlingen gevels observeren uit heel verschillende periodes. Ze maken schetsen, fotograferen en denken ook na over de architecturale waarde van recente woningen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)