16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
NASA Space Place: Verken de aarde en de ruimte
Ontdek de wereld van ruimteonderzoek spelenderwijs. Naast knutselprojecten, doe-activiteiten en video's bevat deze website ook educatieve games.
Website (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
NASA Science: Open-sourcewetenschapsinitiatief
De ruimteorganisatie NASA engageert zich om een inclusieve open wetenschapsgemeenschap op te bouwen. Open-sourcewetenschap is een verbintenis tot het open delen van software, gegevens en kennis (zoals algoritmen, artikelen, documenten, aanvullende …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
LEGO: Bouw de verandering
LEGO ontwikkelde in samenwerking met The Ellen McArthur Foundation een educatief pakket rond circulaire economie. De educatieve cursussen bevatten filmpjes, tips voor praktische doe-opdrachten, achtergrondinfo en een kant-en-klaar draaiboek …
Downloadbaar lesmateriaal -
Onze planeet, onze toekomst: Informatieve site met werkbladen
Onze planeet, onze toekomst is een online platform dat jongeren kan helpen de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering beter te leren begrijpen, en dat tegelijk oplossingen biedt over hoe we onze samenleving klimaatvriendelijk kunnen maken. Het …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Organisatie, firma, vzw -
Exploratorium: Wetenschappelijke proefjes
Dit leermiddel bevat geteste en praktijkgerichte experimenten. De proefjes zijn ingedeeld volgens:
- wetenschappelijk onderwerp;
- geschikt voor thuis;
- met video.
WebsiteLeerkracht -
Isabel Perez: CLIL-verzamelsite
Deze van origine Spaanse site verzamelt verwijzingen naar heel wat materiaal dat specifiek is aangemaakt voor CLIL. Wellicht kunnen CLIL-leerkrachten Frans of Engels hier ook inspiratie vinden.
WebsiteAndere functie -
Scientix: Europees netwerk voor wetenschapsonderwijs
Scientix vormt een betrokken community voor wetenschappelijk onderwijs in Europa. Zij streven ernaar de samenwerking tussen STEM-docenten, onderwijsonderzoekers en beleidsmakers te bevorderen, met als doel studenten te inspireren om een …
Website (3)