16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
First keeper online: Website voor keepers
Wat kan ik als doelman op mijn leeftijd? Hoe pak ik een bal?
Veel voetbalverenigingen hebben moeite met het goed invullen van hun keeperstrainingen. Trainers zijn lastig te vinden en soms ontbreekt het ook aan ruimte en middelen. Om deze redenen wil …
WebsiteAndere functie -
Kunstkuur: Lokale samenwerking tussen academie en school
Kunstkuur is een lokale samenwerking van drie jaar tussen een academie en een school uit het basis-, secundair of hoger onderwijs met eventueel een derde externe partner. In deze video vertellen leerkrachten en leerlingen uit het …
Website -
Demonen: Lesmap
Lessuggesties bij de nieuwe bundel volksverhalen van Marita de Sterck, met illustraties van Jonas Thys (inkijkexpemplaar Demonen)
De suggesties in bijgevoegd document zijn bedoeld als inspiratiebron voor leerkrachten. Sommige suggesties zijn …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Zelfportret: Teken een selfie
Creëer een veilige leeromgeving door het onbespreekbare zichtbaar te maken. Je maakt hiervoor gebruik van de beeldtaal. Zo uiten ook leerlingen die minder taalvaardig zijn hoe zij zich voelen.
Downloadbaar lesmateriaal (42) -
Lichamelijk en geestelijk verslaafd aan sigaretten: Lesidee
Als je stopt met roken, moet je lijf afkicken. Je hebt lichamelijke ontwenningsverschijnselen, zoals slapeloosheid. Maar ook je kop moet afkicken van de gewoonte om te roken. En zelfs als gelegenheidsroker moet je een sterke wil hebben zodat je …
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
De invloed van reclame op roken: Lesidee
Het imago van de roker is doorheen de jaren veel veranderd. Waar roken vroeger stoer en zelfs sexy was, is roken tegenwoordig stom en zelfs marginaal. Reclame - en het reclameverbod - vormde mee het imago van de roker.
In deze les leren …
Downloadbaar lesmateriaal (11) -
Invloed van de omgeving op wat we eten: Inspiratiebundel
Wat eten de leerlingen op school? Iets waar ze zin in hebben? Of iets waar ze zin in hebben gekregen door het ergens te zien? Ja, ook de omgeving heeft een grote invloed op wat je (niet) eet. Hoe je adolescenten motiveert en stimuleert om de …
Downloadbaar lesmateriaal (34) -
Suiker: Inspiratiebundel
Wat doet suiker met ons lichaam? In welke voedingsmiddelen zit dit vooral? Bestaat er maar één suikersoort of zijn er meer? Op deze én andere vragen biedt de inspiratiebundel Suiker, onverbloemd een antwoord. Zo wordt het wat, …
Downloadbaar lesmateriaal (47)