16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Perspectief van een opvoeder over AI in de kunst
Is AI de artiest zijn job aan het afnemen of is deze de job nu net aan het verrijken door grotere creativiteit te genereren? Deze video vangt het perspectief van een opvoeder over AI in de kunst samenvatting met een conclusie tot discussie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Art Blocks: Generatieve kunst met AI
Art Blocks is een platform voor artiesten van generatieve kunst. Ze kunnen hun kunst die gemaakt is met AI delen. Je kan in de rubriek van de collecties snuisteren en de kunst bekijken.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Het kunstlab van M: De digitale kunstklas
Het kunstlab van M is een participatief platform. Het wil de blik van leerlingen verruimen en ze creatief en kritisch met beelden laten omgaan, ondersteund door artificiële intelligentie (AI).
Leerlingen leren kijken naar kunst in het …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Een vectortekening ontwerpen met Inkscape
Om digitale machines aan te sturen als een snijplotter, lasercutter of waterjet, ontwerp je een vectortekening. Je leert in een 2D CAD-programma tekenen met vectoren en kleurcode. Je kan deze ontwerpen overzetten naar de besturingsprogramma's voor …
Downloadbaar lesmateriaal -
Odd One Out: Google Arts & Culture Experiments
In deze interactieve oefening zoek je de afbeelding die gegenereerd is door AI.
Tussen de kunstwerken zit een afbeelding verborgen die door AI gegeneerd is. Vind de vreemde eend in de bijt in een race tegen de klok. Je hebt 4 kansen voordat het …Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Dansende tekeningen: Creatief met AI
Creatief aan de slag gaan met AI, het kan? De leerlingen laten aan de hand van AI hun zelfgemaakte tekening tot leven komen. Ze gebruiken hiervoor een eenvoudige tool, Sketch Metademolab. Nadien kunnen ze er verder mee aan de slag in Canva.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
Geanimeerde paasfiguurtjes: Stappenplan Animated Drawings
Stappenplan en voorbeelden bij het digitaliseren van een eigen tekening (thema Pasen) met behulp van het programma Animated Drawings
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Fold & Cut Paper van One Motion: Experimenteren met patronen, vouwen en knippen
Met deze app kan je prachtige patronen maken door gewoon een papier te vouwen en te knippen. Sleep je vouwen, teken je sneden en ontvouw om het eindresultaat te zien.
App of softwareLeerkracht -
Sketch Paint van One Motion: Experimenteren met kleuren en lijnen
Deze app om online te tekenen maakt het gemakkelijk om te experimenteren met kleuren en lijnen.
App of softwareLeerkracht -
AI in de kunst: STEM-project
Kunnen we kunst maken met artificiële intelligentie? Leerlingen uit de tweede en derde graad (secundair onderwijs) leven zich creatief uit met AI en reflecteren over het resultaat. Is dit kunst? Ook ontdekken ze hoe AI ons cultureel erfgoed …
Website -
Het abc van xyz - Explobots
In Het abc van xyz onderzoeken de leerlingen de geheimen van het 3D-printen. Ze ontdekken hoe je coördinaten kan bepalen in de derde dimensie en hoe navigatiesystemen werken.
De leerlingen zetten hun eerste stappen in de wereld van het technisch …Fysiek materiaal -
Digitaal leren in de pandemie: best practices uit het handboek
Tijdens het academiejaar 2020-2021 gaf de wereldwijde pandemie de Europeana-gemeenschap van opvoeders de kans om relevanter te worden in hun werk om digitale cultuur te integreren in leerpraktijken en om nog verder te groeien. Evenementen zoals de …
Vertaald door
Downloadbaar lesmateriaal